Ændring af bødesatser for tjenestemænd - Den Kommunale Tjenestemandsrets dom af 16. maj 2002

22. maj 2002
Organisationsudsendelse 

 

Til
KTO's medlemsorganisationer

J.nr.: 3.03.03-5
HKB
Direkte tlf.nr.: 3347 0625
22. maj 2002

Vedr.: Ændring af bødesatser for tjenestemænd - Den Kommunale Tjenestemandsrets dom af 16. maj 2002

Den Kommunale Tjenestemandsret har den 16. maj 2002 afsagt i 2 sager mod henholdsvis LC og BUPL om kommunale tjenestemænds ulovlige kollektive arbejdsnedlæggelser. Dommen indebærer, at der med virkning for bødepådragende arbejdsnedlæggelser, der finder sted efter dommens afsigelse, dels sker en forhøjelse af bødesatserne svarende til forhøjelserne i Arbejdsrettens dom fra 1999 om forhøjelse af timebodssatserne for overenskomststridige arbejdsnedlæggelser (AR 1999.267), dels er foretaget en tilpasning af bødesystemet til ny løn. vedlagte dom

KTO har under sagernes forberedelse løbende informeret medlemsorganisationer med mere end 100 tjenestemandsansatte herom, da der fra de (amts)kommunale arbejdsgiveres side i sagerne blev nedlagt påstand om en forhøjelse og en ændring af bødesystemet, således at bødefastsættelsen skulle ske med udgangspunkt i den enkelte medarbejders månedsløn (aktuel grundløn med tillæg af såvel centralt aftalte løndele som decentralt aftalte tillæg i henhold til aftalen om ny løn).

På et møde med repræsentanter fra organisationerne blev det besluttet, at KTO og CFU i fællesskab skulle rette henvendelse til de offentlige arbejdsgivere om en forhandling af de fremtidige bødesatser for tjenestemænd ved Tjenestemandsretten. Denne forhandling, der fandt sted i februar 2002, endte imidlertid uden, at der kunne opnås enighed om et nyt bødesystem, hvorefter de 2 sager i april måned blev procederet for Den Kommunale Tjenestemandsret.

Under voteringen i Den Kommunale Tjenestemandsret henstillede retsformanden til KTO og de (amts)kommunale arbejdsgiverparter på ny at forsøge at opnå enighed om et fremtidigt bødesystem. Efter drøftelse mellem parterne blev der herefter opnået enighed om et fælles udkast til revision af bødesystemet, som har indgået i tjenestemandsrettens vurdering i sagen. I udarbejdelsen af det fælles udkast var der enighed om at lægge vægt på, at et nyt tjenestemandsbødesystem skal være enkelt at forvalte, skal opfattes som retfærdigt samt at satserne skal fastsættes med udgangspunkt i, at der har været en lønudvikling på ca. 25% siden 1992.

Det fremgår af dommen, at bødetaksterne fremover relateres til den enkelte tjeneste-mands aktuelle faste månedsløn på det tidspunkt, hvor den kollektive arbejdsnedlæggelse påbegyndes. Den faste månedsløn omfatter grundløn samt tillæg i form af funktionstillæg, kvalifikationstillæg, resultatløn, udligningstillæg, ”løn ej færdigforhandlet”, over-gangstillæg, garantiløn eller hvad der må sidestilles hermed, svarende til, hvad der aktuelt betegnes som ”fast løn” i lønsedler fra Silkeborg Datacentral og ”månedsløn” i lønsedler fra KMD. For lærere i folkeskolen indgår endvidere den såkaldte undervisningsgodtgørelse. Følgende tillæg indgår ikke: Efterreguleringer, udlæg, engangsbeløb, ulempe-/særydelser, overarbejde, ferietillæg, supplerende pension, kørselsgodtgørelse og lignende.

Fra LC og BUPL’s side var der nedlagt påstand om, at bøden skal udmåles i forhold til arbejdsnedlæggelsens længde som en timebøde. Den Kommunale Tjenestemandsret har afvist dette, idet man i dommen bemærker, ”at der efter tjenestemandsforholdets særlige karakter og baggrunden for bødesanktionering af kollektive arbejdsnedlæggelser på tjenestemandsområdet som hidtil bør tages udgangspunkt i et dagbødesystem, som imidlertid bør tage højde for et mere fleksibelt arbejdsmarked derved, at takstsystemet udformes således, at også deltidsbeskæftigede får en bøde, som er tilpasset deres månedsløn."

For bødesatsernes størrelse i forhold til grundløn og tillæg henvises til oversigten i dommen.

Med venlig hilsen

Signe Friberg Nielsen
Helle Basse