Kommunalreform med tryghed for de ansatte

16. september 2005
Organisationsudsendelse 

 

Til
KTO's medlemsorganisationer

J.nr.: 9.02.01-22

 

16. september 2005

 

Vedr.: Kommunalreform med tryghed for de ansatte

 

KTO's formandskab har i brev af 7. juni 2005 til samtlige (amts)borgmestre og igen i brev af 29. juni 2005 til borgmestrene i alle landets primærkommuner opfordret til, at der i alle landets (amts)kommuner tages initiativer, som sikrer, at medarbejderne opnår størst mulig tryghed i forbindelse med kommunalreformen.

I brevene er der peget på, at dette fx kan ske ved, at der i den enkelte (amts)kommune tages en politisk drøftelse, og at der med en tryghedsaftale/tryghedsudmelding sendes et klart signal til de ansatte om, at eventuelle personaletilpasninger søges gennemført ved naturlig afgang eller på anden måde, som skaber den nødvendige tryghed og opbakning til reformen blandt de ansatte.

For KTO er det vigtigt, at alle (amts)kommuner følger såvel vores som regeringens, So-cialdemokraternes og Det Radikale Venstres opfordring, og at der hurtigst muligt optages drøftelser med de ansatte om en tryghedsaftale/tryghedsudmelding dækkende de personalemæssige konsekvenser af sammenlægninger, opgaveoverførsel og forpligtende kommunale samarbejder.

Svarfristen for (amts)kommunerne til at give KTO en tilbagemelding på, hvorvidt de vil følge opfordringen var den 12. september 2005.

Af fremgår, hvilke:vedlagte oversigt

  • (Amts)kommuner der har svaret.
  • (Amts)kommuner, der har indgået en tryghedsaftale/afgivet en tryghedserklæring el.lign.
  • (Amts)kommuner, der har givet tilsagn om at ville optage drøftelse om indgåelse af en tryghedsaftale/afgivelse af en tryghedserklæring el.lign., samt
  • Hvornår (amts)kommunen i givet fald vil optage drøftelse herom.

I alt er der modtaget svar fra 136 kommuner og 6 amter, herunder Bornholms regions-kommune.

Det vil sige, at ca. halvdelen af samtlige (amts)kommuner har svaret.

Svarene er ikke entydige.

Ca. 35 % af de kommuner, som har svaret, har som det fremgår af oversigten, indgået en aftale eller afgivet en tryghedserklæring mv., og derfor allerede nu fulgt KTO's opfordring.

Herudover har ca. 37 % af de kommuner, som har svaret, givet et tilsagn om drøftelse i 2005 om tryghed, men endnu ikke indgået en aftale eller afgivet en tryghedserklæring mv.

Endelig har ca. 29 % af kommunerne og alle de amter, der pt. har svaret, afvist at følge KTO's opfordring. Svarene varierer dog mellem dem som har meddelt:

  • At de vil optage drøftelse i (begyndelsen af) 2006, når sammenlægningsudvalget eller forberedelsesudvalget er nedsat.
  • At de ikke finder behov for en aftale, fordi de ikke forventer personaletilpasninger.
  • At de ikke finder behov for en tryghedsaftale mv.

Indeholdt i denne del af svarene er der således (amts)kommuner, som ikke afviser indgåelse af en tryghedsaftale/tryghedsudmelding, men som mener, at tidspunktet pt. er forkert. Ligeledes er der kommuner, som har meddelt, at de personalemæssige konsekvenser er så små, at de ikke finder behov for indgåelse af en tryghedsaftale mv. I oversigten er der i bemærkningerne til de enkelte besvarelser - navnlig i relation til disse (amts)kommuner - i kort form præciseret konkrete budskaber og baggrunden for (amts)kommunens besvarelse.

KTO har bedt de (amts)kommuner, der ikke har svaret inden for fristen, om at give en tilbagemelding senest mandag den 3. oktober 2005, . Det bemærkes i den forbindelse, at følgende amter har meddelt, at de vil svare på et senere tidspunkt. Det gælder Frederiksborg Amt (umiddelbart efter den 26. september 2005) og Københavns Amt (umiddelbart efter den 28. september 2005).jf. vedlagte

Alle svar fra (amts)kommunerne, som KTO pt. har modtaget, er lagt på med henblik på at kunne indgå i de videre lokale drøftelser.KTO's hjemme-side www.kto.dk

På KTO's hjemmeside vil oversigtslisten løbende blive ajourført, idet organisationerne anmodes om at indsende tryghedsaftaler/tryghedserklæringer mv. til KTO's sekretariat, så snart de indgås i (amts)kommunerne.

KTO har i brevene til borgmestrene noteret, at det ikke er de eksisterende kommuner og amter, som har kompetencen til at træffe beslutninger, der gælder for den nye kommune og region. Kompetencen ligger formelt hos de kommunale sammenlægningsudvalg og de regionale forberedelsesudvalg, som er funktionsdygtige den 1. januar 2006.

Dette indebærer imidlertid ikke, at de eksisterende kommuner og amter politisk er afskåret for at drøfte sagen, herunder komme med en politisk udmelding, jf. også KTO's inspirationsmateriale af 20. juni 2005 om indgåelse af tryghedsaftaler i kommuner og regioner.

KTO's forhandlingsudvalg har derfor drøftet den videre opfølgningsindsats i forhold til (amts)kommunerne.

Som det fremgår af besvarelserne har en række fremsynede kommuner allerede imødekommet KTO's opfordring. En række kommuner har også givet et tilsagn om at ville drøfte opfordringen i 2005. Disse kommuner udgør i alt knapt 75 % af de kommuner, der har svaret.

Blandt de resterende (amts)kommuner er billedet ikke entydigt.

KTO's forhandlingsudvalg opfordrer til, at der lokalt i (amts)kommunerne presses på for, at der i de kommuner og amter, der enten har afvist KTO's opfordring eller som endnu ikke har taget stilling til opfordringen, herunder de (amts)kommuner, som ikke engang har givet tilsagn om at ville drøfte opfordringen straks i 2006, afgives en politisk udmelding om tryghed for de ansatte også efter den 1. januar 2007.

Til orientering kan det oplyses, at KL's bestyrelse i august har besluttet, at det nu indgår i KL's rådgivning af kommunerne, at tryghedsskabende foranstaltninger for de ansatte er et anliggende, der bør forberedes lokalt, således at de enkelte sammenlægningsudvalg kan forholde sig til det straks i 2006.

Baggrunden for bestyrelsens udmelding er KTO's opfordring til landets borgmestre om afgivelse af et politisk signal om tryghed, samt et brev fra finansministeren til KL med en opfordring til at tage tilsvarende initiativer, som på statens område, hvor der vil blive igangsat en dialog om tryghedsskabende initiativer. .KL's beslutning er vedlagt

KL's udmelding indeholder umiddelbart et par nye positive signaler:

  • Det tilkendegives, at tryghedsskabende foranstaltninger for de ansatte bør forberedes lokalt, således
  • at sammenlægningsudvalgene straks i 2006 kan forholde sig til spørgsmålet.

KL tilkendegiver dog samtidig, at det rigtige sted at behandle spørgsmålet om tryghed ikke er de nuværende kommunalbestyrelser, men sammenlægningsudvalgene, der etableres pr. 1. januar 2006.

Med KL's udmelding gives der umiddelbart mulighed for, at spørgsmålet kan tages op og fx behandles i MTSU i 2005 med henblik på, at sammenlægningsudvalget straks i 2006 kan indgå en aftale eller afgive en tryghedserklæring el. lign.

For KTO er det ikke afgørende efter hvilken procedure spørgsmålet bliver behandlet. Derimod er det vigtigt, at der tages en politisk drøftelse, og jo før jo bedre, samt at der sendes et klart signal til de ansatte om, at eventuelle personaletilpasninger, som følge af kommunalreformen, søges gennemført ved naturlig afgang eller på anden måde, som skaber den nødvendige tryghed og opbakning blandt de ansatte til reformen.

 

Med venlig hilsen

Dennis Kristensen