Ny pjece om "Interne vikarkorps - Sådan"

28. september 2005
Organisationsudsendelse 

 

Til
KTO's medlemsorganisationer

J.nr.: 5.05.05-15
HV
Direkte tlf.nr.: 3347 0614
28. september 2005

Vedr.: Ny pjece om "Interne vikarkorps - Sådan"

Vedlagte pjece giver inspiration til etablering og drift af interne vikarkorps inden for ældreområdet. Erfaringerne kan også bruges til etablering af vikarkorps i andre dele af kommunerne."Interne vikarkorps - Sådan"

Interne vikarkorps er en ny måde at organisere afløsning i ældreplejen på. Et internt vikarkorps kan være etableret og drevet af kommunens ældreservice, som også ansætter vikarerne. Som udgangspunkt skal vikarkorpset dække fravær i forbindelse med korttids- og langtidssygdom, graviditetsgener/barsel, orlov, ferie, afspadsering, tillidsrepræsentantarbejde m.m.

Pjecen beskriver de erfaringer, der er indhøstet i forbindelse med etablering af interne vikarkorps i fem kommuners ældresektor: Odder, Skive, Fredericia, Esbjerg og København. Det gælder også den politiske beslutning og den endelige etablering med ansættelse af vikarer, drift og vedligeholdelse af korpset. Samt hvilke samarbejdspartnere der med fordel kan inddrages i de forskellige faser, og hvilke overvejelser det er nyttigt at gøre.

Pjecen kan downloades fra www.personaleweb.dk/5Z4479915

Projektet er finansieret af midler fra det personalepolitiske samarbejde mellem KL og KTO. KTO's projektleder har været Joanna Rønn fra FOA, som står til rådighed med yderligere oplysninger om projektet. Joanna Rønn kan kontaktes på e-mail jor001@foa.dk eller på telefon 4697-2418.

Yderligere eksemplarer af pjecen kan, i begrænset omfang og så længe lager haves, rekvireres i KTO, mod betaling af ekspeditionsgebyr og portoudgifter.

 

Med venlig hilsen

Jørgen Holst/

Henrik Vittrup