Personalepolitisk Regnskab i Københavns Kommune

25. oktober 2005
Organisationsudsendelse 

 

Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 105.1
AHN
Lokalnr.: 3347 0615
25. oktober 2005

Vedr.: Personalepolitisk Regnskab i Københavns Kommune

 

Vedlagt følger til orientering et eksemplar af , som er udgivet i et samarbejde mellem Københavns Kommunes Økonomiforvaltning og Københavns og Frederiksbergs Fællesrepræsentation (KFF).

Det er femte gang, der er blevet udarbejdet et personalepolitisk regnskab i Københavns Kommune. Sidste regnskab blev udsendt i august 2003.

Det personalepolitiske regnskab er en måling på de ansattes trivsel og tilfredshed med Københavns Kommune som attraktiv arbejdsplads. Regnskabet sætter fokus på problem-felter og udpeger positive og negative udviklingstendenser, men det giver ingen forklaringer eller løsningsforslag. Det kan kun en videre bearbejdning og analyse i de enkelte forvaltninger. Det væsentligste ”produkt” af Personalepolitisk Regnskab er derfor den opfølgning, de enkelte forvaltninger er forpligtet til at foretage, idet det er forvaltningerne selv, der iværksætter og gennemfører de initiativer, de vurderer som nødvendige.

Overordnet er der ikke sket markante ændringer i de ansattes vurdering af Københavns Kommune som arbejdsplads siden det seneste personalepolitiske regnskab i 2003. Den generelle tilfredshed og oplevelsen af ledernes evne til dialog, involvering, samarbejde og værdsættelse ligger på samme niveau som i 2003. Forskellene viser sig først, når man dykker ned i besvarelserne for de enkelte faggrupper og forvaltninger.

Går man længere tilbage end 2003, viser regnskaberne, at de ansatte på flere områder er blevet mere tilfredse med at arbejde i Københavns Kommune. De føler sig mere værdsatte og bedre inddraget og informeret.

2005-regnskabet viser desuden, at mange ansatte udvikler sig i løsningen af deres daglige arbejde, og flere end tidligere har udviklet sig gennem traditionel efteruddannelse.

Men kommunens ansatte vurderer, at mulighederne for at deltage i efteruddannelse ikke er gode nok.

Ligesom i de tidligere regnskaber føler mange ansatte, at arbejdsmængden og arbejdstempoet er belastende. Dette er ikke blevet bedre, selv om det også var i fokus ved regnskabet i 2003. I flere forvaltninger giver de ansatte desuden udtryk for, at usikkerhed om deres arbejdsmæssige fremtid er psykisk belastende.

Medarbejderudviklingssamtaler er obligatoriske i Københavns Kommune. Det er imidlertid kun 55 pct. af kommunens ansatte, der har deltaget i en medarbejderudviklingssamtale på deres nuværende arbejdsplads inden for det sidste år. Det er ligeledes obligatorisk i Københavns Kommune, at alle skal have en udviklingsplan. I dette regnskab er det imidlertid kun 34 pct. der har indgået en aftale for deres udvikling med deres leder.

Opfølgning på resultaterne fra dette års personalepolitiske regnskab, herunder specielt de manglende udviklingsplaner og MUS-samtaler og de arbejdsmiljømæssige problemer, forventes fra kommunens side at ske ved en mere intensiv indsats i de enkelte forvaltnin-ger.

Desuden vil Københavns og Frederiksbergs Fællesrepræsentation (KFF) følge op på sagen, både på forvaltningsplan og i det løbende samarbejde med Økonomiforvaltningen.

Det personalepolitiske regnskab kan findes på www.kto.dk eller www.personaleweb.dk, hvorfra det kan downloades.

Man kan få tilsendt ekstra eksemplarer ved henvendelse til Københavns Kommunes Økonomiforvaltning, 5. kontor 3366 2231.

Med venlig hilsen

Jørgen Holst /

Allan Hauge NielsenKøbenhavns Kommunes personalepolitiske regnskab 2005