Høring over udkast til lovforslag om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre

13. december 2005
Organisationsudsendelse 

 

Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 284.2
HKB
Direkte tlf.nr.: 3347 0621
13. december 2005

Vedr.: Høring over udkast til lovforslag om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre

KTO har d.d. modtaget Indenrigs- og Sundhedsministeriets vedlagte med henblik på KTO's evt. kommentarer.udkast til lov om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre

Det fremgår af lovbemærkningerne, at formålet med forslaget er at give kommunalbestyrelser og regionsråd en bredere adgang til supplerende finansiering af de opgaver, kommuner og regioner i forvejen varetager, når dette sker under hensyntagen til den neutralitet og saglighed, der bør gælde for kommuners og regioners opgavevaretagelse.

Det fremgår af udkastet, at loven træder i kraft 1. juli 2006.

Baggrunden for lovforslaget er en konkret tilsynssag vedrørende lovligheden af, at et kommunalt plejehjem får stillet en bus gratis til rådighed mod, at bussen til gengæld bærer reklamer. Den konkrete sag førte til en udtalelse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet om, at en kommune ikke med hjemmel i kommunalfuldmagtsreglerne kunne anvende et reklamefinansieret køretøj.

Med lovforslaget ønskes blandt andet en lovliggørelse af reklamefinansierede køretøjer samt en hjemmel til en bredere adgang for kommuner og regioner til at reklamefinansiere deres opgaver ved brug af fast ejendom og løsøre.

Sekretariatet har noteret sig, at det fremgår at forslagets § 4, at kommunalt eller regionalt ansattes beklædning ikke kan anvendes til brug for reklamering for andre.

Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår det, at beklædning også omfatter hovedbeklædning, fodbeklædning samt handsker. Bestemmelsen omfatter enhver, der står i et ansættelsesforhold til kommunen eller regionen, uanset ansættelsesforholdets grundlag og karakter og arbejdstidens længde. Sekretariatet har ikke bemærkninger til denne afgrænsning.

Sekretariatet finder det imidlertid problematisk, når det videre af bemærkningerne til § 4 fremgår, at forbuddet mod reklamer på ansattes beklædning ikke omfatter ansatte hos private institutioner, der efter aftale med kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet opfylder kommunale henholdsvis regionale opgaver. Udtrykket "private institutioner" er ikke nærmere defineret eller eksemplificeret, og rækkevidden af undtagelsen til forbuddet mod reklamering på ansattes beklædning er vanskeligt at vurdere blandt andet i forhold til selvejende institutioner m.v.

Sekretariatet skal derfor foreslå, at det i høringssvaret anføres, at forbuddet mod anvendelse af ansattes beklædning til reklamering for andre udtrykkeligt skal gælde for ansatte i privatorganiserede institutioner m.v. i det omfang, institutionen er omfattet af forvaltningsloven og begrebet "offentlig forvaltning". Hensynet til neutralitet og saglighed gør sig også gældende for denne type virksomhed.

Der vedlægges et . Det foreslås heri, at KTO i høringssvaret ud over ovennævnte henviser til evt. høringssvar fra hovedorganisationerne.udkast til KTO's høringssvar

Sekretariatet skal henlede opmærksomheden på, at det videre fremgår af udkastet, at der ikke opstilles kvantitative begrænsninger for reklamefinansiering. Dette begrundes med hensynet til respekten for det kommunale selvstyre. Der opstilles i lovudkastet endvidere ikke begrænsninger med hensyn til, hvorledes reklameindtægterne skal anvendes. Kommunalbestyrelsen og regionsrådet kan frit disponere over midlerne med henblik på varetagelse af opgaver, herunder obligatoriske opgaver.

Såfremt organisationerne har yderligere bemærkninger, som ønskes behandlet i hørings-svaret, bedes disse være sekretariatet i hænde senest tirsdag den 3. januar 2006 kl. 12.00(att. Helle Basse, hkb@kto.dk).

 

Med venlig hilsen

Jørgen Holst/

Helle Basse