KTO's høringssvar på udkast til lovforslag om kommuners og regioners erhvervsaktiviteter

8. februar 2006
Organisationsudsendelse 

 

Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 389.12
HKB
Direkte tlf.nr.: 3347 0621
8. februar 2006

Vedr.: KTO's høringssvar på udkast til lovforslag om kommuners og regioners erhvervsaktiviteter

 

Til orientering vedlægges om kommuners udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber.. Høringssvaret er afgivet efter drøftelse i forhandlingsudvalgets sekretariatsudvalg. KTO's høringssvar på Erhvervs- og Selskabsstyrelsens udkast til lovforslag Lovudkastet er ligeledes vedlagt

Det fremgår af bemærkningerne til udkastet, at lovudkastet er tænkt at skulle træde i stedet for to centrale love, der regulerer (amts)kommuners erhvervsaktiviteter, og som udvider de almindelige retsgrundsætninger om kommuners opgavevaretagelse. Det drejer sig for det første om L 384 af 20. maj 1992 om kommuners og amtskommuners samarbejde med aktieselskaber m.v. For det andet drejer det sig om L 378 af 14. juni 1995 om kommuners og amtskommuners udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder.

Styrelsen oplyser videre, at lovforslaget overordnet bygger på overvejelser fra et i 2003 nedsat udvalg under Økonomi- og Erhvervsministeriet, som ifølge kommissoriet skulle komme med forslag til at stramme og præcisere reglerne for kommunernes adgang til at agere på markedet. Udvalget bestod af repræsentanter fra Økonomi- og Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, de kommunale parter og erhvervsorganisationerne. Det fremgår eksplicit, at KL og Amtsrådsforeningen ikke har kunnet bakke op om de samlede forslag til stramninger.

De stramninger, som ønskes gennemført med lovudkastet, indebærer blandt andet, at der fremover stilles krav om, at de private ejere skal besidde mindst 25 % af såvel aktiekapital som stemmerettigheder i selskabet oprettet med hjemmel i lovudkastet. Den kommunale eller regionale part skal endvidere trække sig ud af et selskab, hvis over 25 % af selskabets omsætning stammer fra salg til private.

Det fremgår blandt andet af høringssvaret, at KTO finder det bekymrende, at det med etablering af de omhandlede konstruktioner er uomtalt, om der ansættelsesretligt er tale om offentlig ansættelse eller privat ansættelse.

KTO finder det endvidere bekymrende, at man ikke fra regeringens side er opmærksom på, at lovforslaget, herunder navnlig de foreslåede opstramninger om mindst 25 % privat deltagelse samt pligt til at trække sig ud af et selskab, hvis over 25 % af omsætningen stammer fra salg til private, vil kunne have væsentlige konsekvenser for kommunernes muligheder for fortsat at etablere selskaber og dermed for de (amts)kommunalt ansatte.

KTO har i øvrigt henvist til evt. høringssvar fra LO, FTF og AC.

Med venlig hilsen

Jørgen Holst /

Helle Basse