Til
KTO's medlemsorganisationer
Sagsnr.: 270.46
HW
Direkte tlf.nr.: 3347 0625
9. marts 2006
KL, Amtsrådsforeningen og KTO har opnået enighed om indgåelse af vedlagte .aftale om integrations- og oplæringsstillinger
I tilknytning hertil har parterne også opnået enighed om vedlagte 2 protokollater:
Aftalen er gældende fra den 1. april 2006, og vil blive eftersendt så snart den er under-skrevet af parterne.
I tilknytning til indgåelsen af aftalen aftalte parterne en fælles lancering heraf. Til orientering vedlægges parternes fælles af d.d. om aftalen.pressemeddelelse
Aftale om integrations- og oplæringsstillinger
Med aftalen på det kommunale og amtslige arbejdsmarked følges
konkret op på den integrationsaftale, der blev indgået mellem
regeringen og arbejdsmarkedets parter i 2002.
Ny stillingskategori
Der er med aftalen skabt en ny stillingskategori - integrations-
og oplæringsstillinger. Det særlige ved stillingskategorien er, at
grupper med manglende sprogkundskaber og/eller manglende faglige
kompetencer får en mulighed for at blive ansat i et ordinært job,
hvor der i op til et år indgår et oplærings- og
opkvalificeringsforløb i mindst 20 % af arbejdstiden.
Personer, der ansættes i en integrations- og oplæringsstilling, vil således ikke umiddelbart have de nødvendige kvalifikationer til at bestride en stilling fuldt ud, men forudsættes efter ansættelse og oplæring i en periode på op til et år at have de nødvendige forudsætninger herfor.
Den ansatte aflønnes i integrations- og oplæringsstillingen med overenskomstmæssig begyndelsesløn for den tid, der arbejdes, det vil sige i 80 % af den aftalte ugentlige arbejdstid.
Når oplæringsperioden er udløbet, fortsætter den ansatte i stillingen, idet aflønningen herefter vil ske i forhold til den ansattes faktiske beskæftigelsesgrad. Der er således ikke tale om en tidsbegrænset stilling.
Aftalens hovedelementer
Aftalen indeholder følgende hovedelementer:
Deltid
Efter deltidsloven § 4a har en lønmodtager og en arbejdsgiver ret
til under ansættelsen, at aftale deltidsansættelse, uanset direkte
eller indirekte hindringer herfor i kollektiv overenskomst. Uanset
om lønmodtageren og arbejdsgiveren efterfølgende aftaler en
yderligere nedsættelse af beskæftigelsesgraden, er tiden til
oplæring og opkvalificering imidlertid låst på minimum 6 timer om
ugen i gennemsnit, mens lønnen fortsat udgør, hvad der svarer til
80 % af den aftalte ugentlige arbejdstid (hvis fx 25 timer, så løn
80 % heraf, det vil sige 20 timer, uagtet at oplæringstiden er 6
timer og derfor udgør mere end 20 %).
Supplement til de eksisterende muligheder i
beskæftigelseslovgivningen
Integrations- og oplæringsstillingerne skal ses som et supplement
til de eksisterende muligheder i beskæftigelseslovgivningen
(ansættelse med løntilskud, virksomhedspraktik mv.), og hermed en
ny vej ind på det (amts)kommunale arbejdsmarked.
Placeringen mellem løntilskudsjob og ordinær beskæftigelse kan illustreres på følgende måde.
Løntilskudsjob |
||||
|
||||
|
Integrationsstillinger |
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
||||
|
Ordinære stillinger |
|||
|
|
|||
|
||||
|
||||
Protokollat vedrørende fælles vejledning og personalepolitiske
projekter om integration mv.
Som det fremgår af protokollat vedrørende fælles vejledning og
personalepolitiske projekter om integration mv., er parterne enige
om:
Protokollat om forholdet mellem ordinært ansatte og
ekstraordinært ansatte med løntilskud og virksomhedspraktik
Som led i forhandlingerne om indgåelse af en aftale om
integrations- og oplæringsstillinger blev parterne endvidere enige
om, at organisationer, som finder, at der er et misforhold mellem
ordinært ansatte og ansatte med løntilskud samt virksomhedspraktik
på en arbejdsplads, kan anmode om en drøftelse med (amts)kommunen.
Bestemmelsen er konkretiseret i protokollatet om forholdet mellem
ordinært ansatte og ekstraordinært ansatte med løntilskud og
virksomhedspraktik omfattet af kapitel 11 og 12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Fleksjob er ikke omfattet, idet fleksjob (som er en varig stilling) adskiller sig fra de tidsbegrænsede ekstraordinære ansættelser i løntilskud og virksomhedspraktik. Fleksjob er heller ikke omfattet af lovgivningens bestemmelser om, at der skal være et rimeligt forhold til antallet af ordinært ansatte.
Det skal bemærkes, at bestemmelsen er rettet mod arbejdspladsen, og ikke mod den pågældende organisations personaleområde.
Eventuelle spørgsmål mv. til aftalen og protokollaterne kan rettes til Henrik Højrup Hansen (33 47 06 24) eller Henrik Würtzenfeld (33 47 06 25).
Med venlig hilsen
Jørgen Holst/
Henrik Würtzenfeld