13. juni 2006
Organisationsudsendelse
Til
KTO's medlemsorganisationer
Sagsnr.: 473.61
JH/VP
Direkte tlf.nr.: 3347 0626
13. juni 2006
Vedr.: Regeringens økonomiaftale med KL om 2007
Den 12. juni 2006 sidst på eftermiddagen blev der indgået aftale
mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi i 2007. Aftalen med
bilag er vedlagt.
Nedenfor gennemgås økonomiaftalen med hovedvægt på de afsnit,
der vedrører den samlede økonomiske ramme og personaleforhold.
Endvidere omtales et enkelt andet forhold.
Af aftalen fremgår, at "Regeringen har fastsat en realvækst i
det offentlige forbrug på 0,5 pct. årligt."1 Det
vurderes, at aftalen med KL ligger indenfor en realvækst på ca. 0,5
%. Det er således en meget stram økonomiaftale, hvor der "ikke er
udsigt til generelle serviceforbedringer i kommunerne i
2007"2, ifølge KL's formand Erik Fabrin.
I lighed med aftalen for det regionale område skal det
fremhæves, at KL-økonomiaftalen lægger særlig vægt på dels
effektiviseringer og dokumentation, dels en styrkelse af det
fremtidige budgetsamarbejde mellem staten og kommunerne. Det er
udmøntet i en særlig aftale om det fremtidige samarbejde mellem KL
og regeringen, der bl.a. omhandler budgetsamarbejdet,
effektiviseringsprojekter og konkurrenceudsættelse.
Aftale mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for
2007
De samlede økonomiske rammer
- Aftalen tager udgangspunkt i at udgifterne i 2006 er sikret
finansiering. Men regeringen tilkendegiver samtidig, at den vil
søge tilslutning til at modregne i bloktilskuddet, hvis de aftalte
udgiftsniveauer i 2007 ikke overholdes.3
- Aftalen øger rammen på ældreområdet med 800 mio.kr., heraf er
500 mio.kr. en permanent forøgelse. Desuden reserveres en særlig
pulje på 200 mio.kr. på dagtilbudsområdet.
- Det kan skønnes, at realvæksten i 2007 for kommunernes
vedkommende udgør ca. ½ %.
- Aftalen baseres på et pris- og lønskøn på 2,9 % excl.
overførsler, der - så vidt det er oplyst overfor KTO - hermed
indarbejder de økonomiske konsekvenser af KTO-forliget.
- Aftalen er ikke opgjort under forudsætning af fastlagte
produktivitetsstigninger på bestemte procentsatser, men regeringen
og KL peger på, at aftalen åbner mulighed for at hjemtage en række
effektiviseringsgevinster, som tilfalder kommunerne. I kommunerne
skal der lægges en plan for realiseringen heraf over de kommende
år.
- Der etableres forskellige lånepuljer, bl.a. 800 mio.kr.
indenfor folkeskoleområdet og en forhøjelse af lånerammen for
2006-2007 med ½ mia.kr. til kommunalreformen.
Personaleforhold
- Af aftalen fremgår, at "Regeringen og KL er enige om, at
resultatet af overenskomstforhandlingerne på såvel det statslige
som det kommunale arbejdsmarked fortsat skal holdes inden for
økonomiske rammer, som er afstemt med målsætningen i den økonomiske
politik. Det koordinerende samarbejde om overenskomsternes indhold
og de budgetmæssige konsekvenser heraf fortsætter som
hidtil."4. Formuleringen er stort set i overensstemmelse
med en formulering fra sidste års aftale, hvor det dog omfattede
det statslige og hele det kommunale område (dvs. amter og
kommuner). I den nye aftale tilkendegives et overenskomstsamarbejde
mellem regeringen og KL, og samtidig tilkendegives, at det
"fortsætter som hidtil". En tilsvarende formulering findes i
aftalen om den regionale økonomi.
- I aftalen peges på mulighederne for at udnytte
effektiviseringer, bl.a. i forbindelse med digitalisering. I
bilaget til aftalen er projekter inddelt i 3 kategorier bl.a. i
forhold til effektiviseringspotentialerne i de enkelte projekter.
Erik Fabrin har i KL's pressemeddelelse peget på, at dermed vil
kommunerne fremadrettet kunne omsætte effektiviseringsgevinster til
bedre service til borgerne lokalt.
- Endvidere afsættes der i lighed med tidligere år en låneramme
på 100 mio.kr. med henblik på at fremme offentlig-private
samarbejdsprojekter med effektiviserings-aspekter.5
- Regeringen og KL vil drøfte et bestemt måltal for et antal
praktikpladser til de grundliggende erhvervsuddannelser i
kommunerne.
- Regeringen og KL iværksætter et udvalgsarbejde med det formål
at afdække forebyggende ordninger indenfor sundhed, der bl.a.
indtænker nedbringelse af sygefravær blandt kommunens egne
medarbejdere. Et centralt indsatsområde er nedbringelse af
sygefravær blandt personalet på ældreområdet.
Øvrige forhold
- Regeringen og KL er enige om mere konkurrenceudsættelse af de
kommunale opgaver. De begrunder det med, at det kan bidraget til at
få "mere for pengene i kommunerne"6. I 2005
konkurrenceudsatte kommunerne ca. 20 % af opgaverne. Regeringen og
KL har indgået en flerårig aftale om at øge andelen til 25 %. Der
iværksættes en række initiativer for at øge andelen til de 25 % af
opgaverne i 2010.
Med venlig hilsen
Jørgen Holst /
Vibeke Pedersen
1 p. 3.
2 KL's pressemeddelelse i forbindelse med
offentliggørelsen af økonomiaftalen for 2007 d. 12. juni 2006.
3p. 6.
4p.14.
5p. 9.
6 p. 8.