Ligestillingsnævnets afgørelse om ret til overførsel af ikke afholdte omsorgsdage

22. september 2006

Organisationsudsendelse 

 

Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 11.29
HW
Direkte tlf.nr.: 3347 0625
22. september 2006
 

Vedr.: Ligestillingsnævnets afgørelse om ret til overførsel af ikke afholdte omsorgsdage
 

KTO har på vegne af et medlem fra FOA den 25. november 2005 bedt Ligestillingsnævnet behandle spørgsmålet om, hvorvidt § 30, stk. 3 i aftale om fravær af familiemæssige årsager mellem KTO, KL, Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune er forenelig med ligebehandlingsloven.

Af § 30, stk. 3 i aftale om fravær af familiemæssige årsager fremgår, at:

Ikke afholdte omsorgsdage bortfalder ved kalenderårets udløb. Der er dog ret til at få overført ikke afholdte omsorgsdage fra det kalenderår, hvor barnet er født/modtaget, til det næstfølgende kalenderår. Ret til overførsel af omsorgsdage gælder uanset, hvornår barnet er født/modtaget i det pågældende kalenderår. Denne ret bevares ved umiddelbar overgang fra et ansættelsesforhold indenfor kommuner, amter eller Hovedstadens Sygehusfællesskab.

Den konkrete sag vedrører, hvorvidt en begrænsning af overførselsadgangen for omsorgsdage fra det kalenderår, hvor barnet er født, til det efterfølgende kalenderår, er i overensstemmelse med ligebehandlingsloven i de tilfælde, hvor kvindelige ansatte benytter sin ret til at udvide barselsorloven med 8 eller 14 uger udover de 32 uger, således at den samlede barselsorlov strækker sig ud over et kalenderår. Sagen vedrører ikke en fortolkning eller et brud på bestemmelsen, idet der mellem parterne er enighed om fortolkningen af § 30, stk. 3.

I den konkrete sag, som blev rejst overfor Ligestillingsnævnet, fødte medlemmet et barn den 19. december 2003, hvorefter hun afholdte 14 ugers barselsorlov efterfulgt af 32 ugers forældreorlov, som hun i henhold til § 7, stk. 2 i Ligebehandlingsloven og § 10, stk. 2 i KTO's aftale om fravær af familiemæssige årsager, udvidede med yderligere 8 uger.

Medlemmets orlov efter fødslen strakte sig fra den 19. december 2003 til den 31. december 2004. Medlemmets orlov strakte sig således over 2 kalenderår, og da den udvidede orlov efter barselsreglerne skal holdes i sammenhæng, havde hun ikke mulighed for at afholde sine omsorgsdage i første kalenderår efter barnets fødsel. Det vil sige hun hermed fortabte retten til 2 overførte dage fra barnets fødselsår samt 2 dage efter barnets 1. år.

I forbindelse med ændring af aftalen om fravær af familiemæssige årsager i 2002 anførte KTO problemstillingen overfor arbejdsgiversiden, og KTO tog ved den lejlighed forbehold for ved førstkommende lejlighed at indbringe en konkret sag for Ligestillingsnævnet, jf. vedlagte uenighedsreferat af 11. november 2002.

I den konkrete sag har KTO nedlagt påstand om, at nævnet konstaterer, at § 30, stk. 3 i aftalen om fravær af familiemæssige årsager i ovennævnte situation er i strid med ligebehandlingsloven.

Indklagede (Grenaa Kommune) har påstået afvisning, subsidiært frifindelse.

Ligestillingsnævnet har i vedlagte afgørelse af 14. september 2006 truffet afgørelse om, at indklagede skal anerkende, at bestemmelsen i fraværsaftalens § 30, stk. 3, er i strid med ligebehandlingslovens § 4 i det omfang, bestemmelsen fører til, at en kvinde, der benytter sin ret til barselsorlov, mister retten til at afholde omsorgsdage.

KTO har i lyset af dommen rettet henvendelse til de (amts)kommunale arbejdsgiverparter med henblik på tilpasning af aftaleteksten til Ligestillingsnævnets afgørelse. KTO vil vende tilbage, når der foreligger en afklaring af sagen med de (amts)kommunale arbejdsgivere.

Med venlig hilsen
Jørgen Holst
Henrik Würtzenfeld