Udkast til høringssvar vedr. udkast til lov om ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. (forhøjelse af aldersgrænsen ..

27. september 2006

Organisationsudsendelse

Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 732.5
HH
Direkte tlf.nr.: 3347 0624
27. september 2006

Vedr.: Udkast til høringssvar vedr. udkast til lov om ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. (forhøjelse af aldersgrænsen for aftaler om fratræden)

KTO har ved e-mail af 25. september 2006 modtaget ovenstående udkast til lovforslag i høring med høringsfrist mandag den 9. oktober 2006. Lovforslaget med bemærkninger vedlægges.

KTO har på baggrund af udkastet udarbejdet vedlagte høringssvar.

I udkastet til høringssvar noterer KTO sig, at forhøjelsen af aldersgrænsen for aftaler om fratræden forslås ændret fra 65 år til 70 år i lov om forbud mod forskelsbehandling påarbejdsmarekdet m.v., og at dette forslås gennemført som led i opfyldelsen af aftalepunkterne i velfærdsaftalen om senere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.

Herudover foreslås det bemærket, at KTO anser det for positivt, at forslaget giver overenskomst- og aftalerparterne mulighed for at tilpasse evt. aldersgrænser for pligtig tilbagetrækningsalder ved førstkommende overenskomstfornyelse.

KTO har ved medlemsorganisationsudsendelse af 23. juni 2006 udsendt et notat, hvor de personalerettede initiaitiver, der følger af vedfærdsaftalen, var beskrevet og kommenteret. Herunder nærværende ændring af forskelsbehandlingsloven.

KTO vurderede i ovennævnte notat, at "..det er vurderingen, at aftale indholdet vedrørende aldersgrænser kun i meget lille omfang vil få betydning for aftaler- og overenskomster på det (amts)kommunale arbejdsmarked (med undtagelse af brandmænd)…".

I den forbindelse skal det endelig bemærkes, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at "For ansættelsesforhold, der hviler på kollektiv overenskomster eller aftaler indgået før den 28. december 2004, hvor Lov nr. 1417 af 22. december 2004 trådte i kraft, indeholder forskelsbehandlingsloven mulighed for at opretholde bestemmelser om pligtmæssigt fratræden førend det 65. år, såfremt aldersgrænsen er objektivt og rimeligt begrundet i legitimt formål inden for rammerne af dansk ret, og midlerne til at opfylde det pågældende formål er hensigtsmæssige og nødvendige, jf. forskelsbehandlingslovens § 5a, stk. 3. Sådanne overenskomster eller aftaler berøres ikke af lovforslaget".

Såfremt medlemsorganisionerne har bemærkninger til udkastet til høringssvar bedes disse være KTO i hænde senest torsdag den 5. oktober kl. 12.00 ( att.: Henrik Højrup Hansen, hh@kto.dk eller Helle Basse, hkb@kto.dk).

Jørgen Holst
Henrik Højrup Hansen