Lønudvikling i den (amts)kommunale sektor 4. kvartal 2005-2006

1. februar 2007

Organisationsudsendelse 

 

Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 928.9
HKB
Direkte tlf.nr.: 3347 0621
1. februar 2007

Vedr.: KTO's høringssvar vedr. udkast til lov om røgfri miljøer


Vedlagt til orientering KTO's høringssvar af d.d. på Indenrigs- og Sundhedsministeriets udkast til lov om røgfri miljøer. Høringssvaret er afgivet efter behandling i forhandlings-udvalgets sekretariatsudvalg.

Indenrigs- og Sundhedsministeriets udkast til lov om røgfri miljøer er en udmøntning af en politisk aftale af 21. november 2006 mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten.

Formålet med udkastet til loven er, at ingen ufrivilligt udsættes for passiv rygning. Der foreslås fastsat bestemmelser for røgfri miljøer for fem områder:

1. Arbejdspladser.
2. Institutioner for børn og unge.
3. Særlige arbejdspladser, f.eks. sygehuse, plejehjem, Kriminalforsorgens institutioner og kommunale dagplejehjem.
4. Det offentlige rum, herunder kollektive transportmidler.
5. Serveringssteder.

Indenrigs- og Sundhedsministeriets lovudkast vedlægges tillige.

KTO har afgivet bemærkninger vedrørende udkastets § 21, der omhandler sanktioner for ansatte, der overtræder lovudkastets rygeforbud samt § 23, der omhandler bødeansvar for fx ledere af virksomheder, institutionsledere m.v. KTO har i øvrigt henvist til høringssvar fra LO, FTF og AC.

Det fremgår blandt andet af høringssvaret, at KTO finder forslaget til § 21 helt uacceptabelt og udtryk for en grundlæggende manglende respekt og forståelse for den danske model, hvor regulering af arbejdsmarkedets forhold overlades til arbejdsmarkedets parter. Forslaget synes endvidere at mangle en forståelse for forudsætningerne for udfyldelse af funktionærlovens § 4. KTO har derfor foreslået, at bestemmelsen udgår.

KTO finder endvidere, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet med den foreslåede bestemmelse er gået langt videre, end teksten i den politiske aftale berettiger til.

KTO er ikke modstander af, at en ansats overtrædelse af rygeforbuddet kan sanktioneres efter de almindelige arbejdsretlige regler, herunder i form af en henstilling eller en advarsel. Det kræver imidlertid ikke ny lovgivning at fastslå dette.

I forhold til forslagets § 23 finder KTO, at ministeriet i lovbemærkningerne til bestemmelsen foretager en grov simplificering af vurderingen af det juridiske ansvar, der er forbundet med en manglende overholdelse af ansvaret, som pålægges med lovudkastet og en manglende respekt for afvejningen af de forhold, der indgår i stillingtagen til, hvorvidt overtrædelsen begrunder idømmelse af en bøde.
 
 

Med venlig hilsen

Jørgen Holst /

Helle Basse