Kommunalreformen - nye tjenestemandsregler i regionerne

25. april 2007
Organisationsudsendelse 


Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 878.23
HKB/HEB
Direkte tlf.nr.: 3347 0621
25. april 2007
 

Vedr.: Kommunalreformen - nye tjenestemandsregler i regionerne
 

Det er i lovgrundlaget om kommunalreformen forudsat, at der for de nye regioner skal etableres nye tjenestemandsregler, herunder nyt tjenestemandsregulativ og tjenestemandspensionspensionsregulativ. Medlemsorganisationerne er derfor tidligere blevet orienteret om, at der mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) og KTO var igangsat et arbejde med henblik på udarbejdelse af sådanne nye tjenestemandsregler. Sundhedskartellet har også deltaget i arbejdet.

På den baggrund har RLTN, KTO og Sundhedskartellet indgået vedlagte protokollat af 19. marts 2007 vedrørende retsstillingen for tjenestemænd, der ansættes ved en region.

I tilknytning til protokollatet vedlægges følgende:

Regler fastsat efter forhandling:

  • Tjenestemandsregulativ - 2007 med bilag
  • Procedure i forbindelse med helbredsbetinget afsked
  • Procedure ved uansøgt afsked
  • Pensionsregulativ - 2007 med bilag
  • Regler om prøveansættelse af tjenestemænd og aftale om prøvetidens længde for henholdsvis KTO og Sundhedskartellet for så vidt angår kap. 1-2 og 6-7.

Aftaler indgået mellem RLTN og KTO:

  • Aftale om førtidspensionsfradrag af 2007
  • Regler om prøveansættelse af tjenestemænd og aftale om prøvetidens længde for så vidt angår kap. 3-5.
  • Aftale om godtgørelse for merarbejde til tjenestemænd uden højeste tjenestetid
  • Tjenestemænds løn under ulovlig udeblivelse og suspension
  • Aftale om fremgangsmåden ved aflønning af nyoprettede tjenestemandsstillinger.

Formålet med udstedelse/indgåelse af ovennævnte nye tjenestemandsregler har været - i overensstemmelse med lovgrundlaget om kommunalreformen - at sikre, at tjenestemænd overgår til regional ansættelse på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. Der er tale om en teknisk øvelse uden tilsigtede indholdsmæssige ændringer, hvor fx "Amtsrådsforeningen" er ændret til "Regionernes Lønnings- og Takstnævn".

De vedlagte regler og aftaler gælder med virkning fra den 1. januar 2007 for tjeneste-mænd ansat ved en region.

Nedenfor knyttes en række bemærkninger til udvalgte dele.

Ad protokollatet vedrørende retsstillingen for tjenestemænd, der ansættes ved en region
I protokollatets punkt 1 er oplistet de regler og aftaler, som parterne har gennemgået. For så vidt angår hovedaftale for tjenestemænd med bemærkninger henvises til KTO's brev af 15. marts 2007 vedrørende status for underskriftsberettigede organisationer på tjenestemandshovedaftalen. Det fremgår blandt andet, at hovedaftalen skal underskrives af de forhandlingsberettigede organisationer.

Protokollatets punkt 2 fastslår, at en række oplistede retningslinjer finder anvendelse med virkning fra 1. januar 2007 i det omfang, de fortsat har indholdsmæssig betydning, for tjenestemænd ansat ved en region. Retningslinjerne vil blive gennemgået i den kommende periode med henblik på, at RLTN efter forhandling med KTO kan udsende de relevante regler i form af cirkulærer til regionerne.

Protokollatets punkt 3 fastslår, at hidtidige fortolkningsbidrag fra Amtsrådsforeningens område fortsat finder anvendelse ved fortolkning af reglerne for tjenestemænd ansat i regionerne.

Med protokollatets punkt 4 er de generelle aftaler indgået med Amtsrådsforeningen som part, og som både gælder for tjenestemænd og overenskomstansatte, fx barselsaftalen og ferieaftalen, sat uændret i kraft pr. 1. januar 2007 for tjenestemænd ansat i regionerne.

Protokollatets punkt 5 indeholder en erklæring om, at der med de nye regionale tjenestemandsregler ikke er tilsigtet en ændring i ansættelsesvilkårene for tjenestemænd ud over hvad der følger af lovgivningen om kommunalreformen.

Ad tjenestemandsregulativ 2007 med bilag
Medlemsorganisationerne er den 2. februar 2007 orienteret om, at KTO i forbindelse med godkendelse af regulativet har taget et forbehold vedrørende regulativets § 3 om ansættelsesmyndighed. Det fremgår af bemærkningen hertil, at "med mindre andet er anført i ansættelsesbrevet, er ansættelsesområdet regionen."

KTO har tilkendegivet, at der ikke med denne formulering er sket en fortolkning eller givet en accept af de fremtidige ansættelsesområder for de pr. 1. januar 2007 overførte tjenestemænd. Spørgsmålet om en overført tjenestemands forpligtelse til at tåle ændringer i ansættelsesområdet må i givet fald udledes af lovgivningen, herunder lovgivningen om kommunalreformen.

I § 37 er der indsat en præciserende bemærkning vedr. fortolkning af bestemmelsen i relation til alle sager om opsigelse/ophør af funktionstillæg aftalt med hjemmel i ny løndannelse, herunder evt. sager, der relaterer sig til perioden før 1. september 2004. Bemærkningen svarer til det protokollat, som KTO tidligere har indgået med KL i relation til det kommunale tjenestemandsregulativ (protokollat af 20. december 2005 om opsigelse/ophør af funktionstillæg for tjenestemænd som er udsendt til medlemsorganisationerne den 20. januar 2006). Der blev med Amtsrådsforeningen opnået enighed om en tilsvarende fortolkning, hvorfor denne er indarbejdet i bestemmelsen.

Ad pensionsregulativ 2007 med bilag
Danske Regioner har bekræftet, at de tillæg og ydelser, der er indeholdt i bilag 2 til regulativet (Overgangsbestemmelser i pensionsregulativ for amter), og som i henhold til bestemmelser i bilaget reguleres, i overensstemmelse med § 29 i pensionsregulativ for tjenestemænd ansat i regionerne (Overgangsbestemmelser) er stillet på samme måde som de tillæg og ydelser, der reguleres i henhold til § 24 i pensionsregulativ for tjenestemænd i regionerne.

Ad aftale om løn under ulovlig udeblivelse og suspension
Aftalen er - ud over den tekniske øvelse i forbindelse med oprettelsen af de nye regioner - revideret som følge af KTO-forligets punkt 7.2.3.c. Det fremgår heraf, at

"§ 3, stk. 1 i KTO-aftalerne om løn under ulovlig udeblivelse og suspension mv. tilrettes/ajourføres efterfølgende af parterne i forhold til anvendte lønbegreber i organisationsaftaler om lokal løndannelse, jf. pkt. 3 i protokollat om tjenestemænd og reglementsansatte i forbindelse med ny løndannelse."

Pkt. 3 i det omtalte protokollat fastslår i forhold til aftalens § 3, stk. 1, at lønnen under suspension beregnes af grundløn, funktionsløn og kvalifikationsløn.

Aftalens § 3, stk. 1, er derfor konsekvensrettet således, at der anvendes samme lønbegreb, som i § 37 i tjenestemandsregulativet, og at lønbegrebet fortolkes i overensstemmelse med regulativets § 37.

Eventuelle spørgsmål vedrørende ovenstående kan rettes til Henning Bickham på tlf. 33 47 06 27 eller Helle Basse på tlf. 33 47 06 21.

Med venlig hilsen
Jørgen Holst
Helle Basse