Regeringens økonomiaftaler med henholdsvis KL og Danske Regioner

11. juni 2007

Organisationsudsendelse 



Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 997.26
HW/jb
Direkte tlf.nr.: 3347 0625
11. juni 2007

Vedr.: Regeringens økonomiaftaler med henholdsvis KL og Danske Regioner
 

Den 10. juni 2007 blev der indgået aftale mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi i 2008 og mellem regeringen og Danske Regioner om regionernes økonomi i 2008. Aftalerne er vedlagt.

Nedenfor gennemgås begge økonomiaftaler med hovedvægten på de afsnit, der vedrører den samlede økonomiske ramme og personaleforhold.

I begge aftaler har regeringen tilkendegivet, at konjunktursituation "fordrer tilbageholdenhed i de offentlige udgifter, så der ikke bidrages til yderligere pres i økonomien".

I begge aftaler lægges der op til, at kommunerne og regionerne vil blive kompenseret for udgifter som følge af kvalitetsreformen. I kommuneaftalen er dette forhold præciseret på følgende måde: "I det omfang konkrete initiativer medfører udgifter for kommunerne, vil regeringen sikre den nødvendige finansiering hertil i overensstemmelse med DUT-principperne". I regionsaftalen fremgår, at det på grund af kvalitetsreformen, herunder 3-partsdrøftelserne "er enighed om, at der på nuværende tidspunkt ikke er grundlag for en drøftelse af konkrete initiativer, og at der derfor ikke er aftalt finansiering hertil".

Det er generelt vurderingen, at de personalemæssige forhold i begge aftaler kun meget sparsomt er berørt, og at en drøftelse af dette forhold er henlagt til bl.a. de igangværende 3-partsdrøftelser.

Aftale mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2008

De samlede økonomiske rammer:

  • Som følge af, at kommunerne i forbindelse med overførsel af opgaver fra amterne er blevet underkompenseret, er der aftalt en forhøjelse på i alt 1,15 mia. kr., hvoraf 850 mio. kr. særligt vedrører det sociale område og specialundervisningsområdet, og 300 mio. kr. vedrører genoptræningsområdet.
  • Der er aftalt, at kommunernes udgifter løftes med 1,3 mia. kr. En del af denne forhøjelse dækker den demografiske udvikling.
  • Til at udvide den offentlige service peges der i aftalen på følgende to indsatser: Effektiviseringer, som følge af kommunalreformen, samt konkurrenceudsættelse. Aftalen er ikke indgået under forudsætning af fastlagte produktivitetsstigninger på bestemte procentsatser.
  • 6 mia. kr. af de i alt 6,5 mia. kr., som kommunerne har deponeret, frigives med 2 mia. kr. pr. år de næste 3 år. Frigivelsen af de deponerede midler knytter sig til kommunernes anlægsinvesteringer. De 2 mia. kr., der frigives i 2008 kan lægges oveni i det bruttoanlægsniveau på 14 mia. kr., der er aftalt for 2008. Den sidste rest på 0,5 mia. kr. fastfryses, som følge af budgetoverskridelsen i 2006.

Personaleforhold

  • Aftalen baserer sig på et pris- og lønskøn for 2008 på 3,3% excl. overførsel. Opmærksomheden henledes på, at skønnet bl.a. anvendes til beregningen af de budgetvirkninger, der aftales ved OK-fornyelsen. Som det er oplyst overfor KTO, er bl.a. Finansministeriets seneste lønskøn i økonomisk redegørelse på ca. 4,6 % for 2007-2008 indgået som beregningsforudsætning.
  • I forlængelse af økonomiaftalen for 2006 er der mellem regeringen og KL opnået enighed om en række principper for god decentral styring. Det er hensigten, at principperne bl.a. skal understøtte kvalitet og effektivitet i opgavevaretagelsen i de decentrale institutioner. Det fremgår af aftalen, at institutionslederne indenfor de mål og rammer, der fastlægges af kommunalbestyrelsen, skal have både ledelsesrum og rum til nytænkning og styres på resultaterne. I den forbindelse er det som pkt. 8 i principperne præciseret, at der forudsættes en aktiv inddragelse af medarbejderne. Det er dog ikke nærmere præciseret i aftalen eller i bilag hertil, hvorledes medinddragelsen forudsættes at ske.
  • I aftalen er det præciseret, at det er en afgørende forudsætning for at indhøste de mulige effektiviserings- og synergigevinster ved kommunalreformen, at der i kommunerne formuleres politiske mål og handlingsplaner herfor. I aftalen opfordres kommunerne til at fortsætte dette arbejde, og at dette indgår som et centralt mål i forbindelse med kommunernes budgetlægning for 2008.
  • Måltallet, som blev aftalt (til 25 %) i økonomiaftalen for 2007 vedrørende konkurrenceudsættelse bekræftes i aftalen, idet det dog præciseres, at der i måltallet medregnes de områder, der har været konkurrenceudsat, og hvor kommunen vinder opgaven.
  • I lighed med økonomiaftalerne for 2006 og 2007 afsættes der i 2008 en lånepulje på 100 mio. kr. med henblik på at fremme offentlig-private samarbejdsprojekter.
  • I aftalen er det endvidere præciseret, at de lovgivningsmæssige bindinger for fælles ledelse af folkeskolerne ophæves, og at der skal være øgede muligheder for at etablere fælles ledelse af folkeskoler og daginstitutioner.
  • Regeringen vil i samspil med KL iværksætte en systematisk forenklingsindsats af ny og eksisterende regulering på væsentlige kommunale opgaveområder. Af de decentrale principper fremgår endvidere, at kommunerne forpligter "sig til, at forenklingshensynet indtænkes, når kommunerne regulerer institutionerne, således at institutionerne får størst mulig ledelsesrum og metodemæssig frihed i tilrettelæggelsen af arbejdet".

Aftale mellem regeringen og Danske Regioner og regionernes økonomi i 2008

De samlede økonomiske rammer:

  • Aktiviteten på sygehusområdet løftes med i alt 1,9 mia. kr. Dette finansieres via et realløft på 950 mio. kr. og produktivitetsforbedringskrav på 2 %, svarende til ca. 1 mia. kr. De 300 mio. kr. er afsat til sygesikringen. Udover realløftet på 950 mio. kr. er der aftalt et yderligere løft på 700 mio. kr. til øvrige sygehusudgifter. Endelig er der aftalt 590 mio. kr. til sygesikringen incl sygesikringsmedicin.
  • Til regional udvikling, psykiatriområdet og til kortlægning og oprydning af jordforudrenede grunde er der afsat yderligere 145 mio. kr.
  • Parterne bag aftalen er enige om, at der er behov for at realisere betydelige investeringer over en længere årrække i forbindelse med strukturændringerne på sygehusområdet. Til at etablere et beslutningsgrundlag herfor er der enighed om nedsættelse af et ekspertpanel. Ekspertpanelet skal vurdere de konkrete større strukturelle anlægsprojekter i forhold til de skitserede principper.

Personaleforhold:

  • Pris- og lønskønnet er på regionernes område skønnet til 3,1% excl. medicintilskud. Som det er oplyst overfor KTO, svarer lønskønnet dog til lønskønnet på det kommunale område.
  • I aftalen er det præciseret, at regeringen og Danske Regioner ønsker en ny sygehusstruktur baseret på samling af funktioner på færre enheder. Parterne i aftalen er enige om, at der er behov for strukturændringer på sygehusområdet og heraf følgende investeringer i fysiske tilpasninger mv. Parterne er enige om en række principper, der skal ligge til grund for investeringer i en ny sygehusstruktur. Det følger bla. heraf, at:
    • "Overordnede mål i forhold til produktivitetsforbedringer og driftøkonomiske gevinster skal indgå i regionernes planlægning af en ny sygehusstruktur, herunder forbedret kapacitetsanvendelse via effektiv brug af økonomiske og knappe personalemæssige ressourcer.
    • Forbedrede interne arbejdsgange, herunder effektive arbejdsrutiner og øget opgaveglidning, sammenhæng i opgavevaretagelsen, mere hensigtsmæssig anvendelse af fysiske rammer, rationel tilrettelæggelse af patientforløb samt personalemæssige arbejdsbetingelser skal indgå i planerne for en ny sygehusstruktur.
    • Vagtberedskab og optimal organiseringer skal indgå i planerne".
  • Endvidere fremgår det af principperne, at regionernes opfølgning på investeringerne, bl.a. skal indeholde en realisering af effektiviseringsgevinster, samt et konkret mål for de samlede produktivitetsgevinster på regionbasis.
  • I aftalen peges der på, at der kan indhentes effektiviseringsgevinster i forhold til en større administrativ effektivisering og udnyttelse af synergieffekter bl.a. via en samling af centrale administrative enheder, omprioriteringer, bedre arbejdstilrettelæggelse mv. Regeringen og Danske Regioner vil i fællesskab analysere mulighederne for effektivisering af den regionale administration. Ligeledes peges der på effektiviseringsmuligheder i forhold til indkøb regionerne imellem.

Med venlig hilsen
Jørgen Holst
Henrik Würtzenfeld