11. juni 2007
Organisationsudsendelse
Til
KTO's medlemsorganisationer
Sagsnr.: 997.26
HW/jb
Direkte tlf.nr.: 3347 0625
11. juni 2007
Vedr.: Regeringens økonomiaftaler med henholdsvis KL og Danske
Regioner
Den 10. juni 2007 blev der indgået aftale mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomi i 2008 og mellem
regeringen og Danske Regioner om regionernes økonomi i 2008.
Aftalerne er vedlagt.
Nedenfor gennemgås begge økonomiaftaler med hovedvægten på de
afsnit, der vedrører den samlede økonomiske ramme og
personaleforhold.
I begge aftaler har regeringen tilkendegivet, at
konjunktursituation "fordrer tilbageholdenhed i de offentlige
udgifter, så der ikke bidrages til yderligere pres i
økonomien".
I begge aftaler lægges der op til, at kommunerne og regionerne
vil blive kompenseret for udgifter som følge af kvalitetsreformen.
I kommuneaftalen er dette forhold præciseret på følgende måde:
"I det omfang konkrete initiativer medfører udgifter for
kommunerne, vil regeringen sikre den nødvendige finansiering hertil
i overensstemmelse med DUT-principperne". I regionsaftalen
fremgår, at det på grund af kvalitetsreformen, herunder
3-partsdrøftelserne "er enighed om, at der på nuværende
tidspunkt ikke er grundlag for en drøftelse af konkrete
initiativer, og at der derfor ikke er aftalt finansiering
hertil".
Det er generelt vurderingen, at de personalemæssige forhold i
begge aftaler kun meget sparsomt er berørt, og at en drøftelse af
dette forhold er henlagt til bl.a. de igangværende
3-partsdrøftelser.
Aftale mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi
for 2008
De samlede økonomiske rammer:
- Som følge af, at kommunerne i forbindelse med overførsel af
opgaver fra amterne er blevet underkompenseret, er der aftalt en
forhøjelse på i alt 1,15 mia. kr., hvoraf 850 mio. kr. særligt
vedrører det sociale område og specialundervisningsområdet, og 300
mio. kr. vedrører genoptræningsområdet.
- Der er aftalt, at kommunernes udgifter løftes med 1,3 mia. kr.
En del af denne forhøjelse dækker den demografiske udvikling.
- Til at udvide den offentlige service peges der i aftalen på
følgende to indsatser: Effektiviseringer, som følge af
kommunalreformen, samt konkurrenceudsættelse. Aftalen er ikke
indgået under forudsætning af fastlagte produktivitetsstigninger på
bestemte procentsatser.
- 6 mia. kr. af de i alt 6,5 mia. kr., som kommunerne har
deponeret, frigives med 2 mia. kr. pr. år de næste 3 år.
Frigivelsen af de deponerede midler knytter sig til kommunernes
anlægsinvesteringer. De 2 mia. kr., der frigives i 2008 kan lægges
oveni i det bruttoanlægsniveau på 14 mia. kr., der er aftalt for
2008. Den sidste rest på 0,5 mia. kr. fastfryses, som følge af
budgetoverskridelsen i 2006.
Personaleforhold
- Aftalen baserer sig på et pris- og lønskøn for 2008 på 3,3%
excl. overførsel. Opmærksomheden henledes på, at skønnet bl.a.
anvendes til beregningen af de budgetvirkninger, der aftales ved
OK-fornyelsen. Som det er oplyst overfor KTO, er bl.a.
Finansministeriets seneste lønskøn i økonomisk redegørelse på ca.
4,6 % for 2007-2008 indgået som beregningsforudsætning.
- I forlængelse af økonomiaftalen for 2006 er der mellem
regeringen og KL opnået enighed om en række principper for god
decentral styring. Det er hensigten, at principperne bl.a. skal
understøtte kvalitet og effektivitet i opgavevaretagelsen i de
decentrale institutioner. Det fremgår af aftalen, at
institutionslederne indenfor de mål og rammer, der fastlægges af
kommunalbestyrelsen, skal have både ledelsesrum og rum til
nytænkning og styres på resultaterne. I den forbindelse er det som
pkt. 8 i principperne præciseret, at der forudsættes en aktiv
inddragelse af medarbejderne. Det er dog ikke nærmere præciseret i
aftalen eller i bilag hertil, hvorledes medinddragelsen forudsættes
at ske.
- I aftalen er det præciseret, at det er en afgørende
forudsætning for at indhøste de mulige effektiviserings- og
synergigevinster ved kommunalreformen, at der i kommunerne
formuleres politiske mål og handlingsplaner herfor. I aftalen
opfordres kommunerne til at fortsætte dette arbejde, og at dette
indgår som et centralt mål i forbindelse med kommunernes
budgetlægning for 2008.
- Måltallet, som blev aftalt (til 25 %) i økonomiaftalen for 2007
vedrørende konkurrenceudsættelse bekræftes i aftalen, idet det dog
præciseres, at der i måltallet medregnes de områder, der har været
konkurrenceudsat, og hvor kommunen vinder opgaven.
- I lighed med økonomiaftalerne for 2006 og 2007 afsættes der i
2008 en lånepulje på 100 mio. kr. med henblik på at fremme
offentlig-private samarbejdsprojekter.
- I aftalen er det endvidere præciseret, at de lovgivningsmæssige
bindinger for fælles ledelse af folkeskolerne ophæves, og at der
skal være øgede muligheder for at etablere fælles ledelse af
folkeskoler og daginstitutioner.
- Regeringen vil i samspil med KL iværksætte en systematisk
forenklingsindsats af ny og eksisterende regulering på væsentlige
kommunale opgaveområder. Af de decentrale principper fremgår
endvidere, at kommunerne forpligter "sig til, at
forenklingshensynet indtænkes, når kommunerne regulerer
institutionerne, således at institutionerne får størst mulig
ledelsesrum og metodemæssig frihed i tilrettelæggelsen af
arbejdet".
Aftale mellem regeringen og Danske Regioner og
regionernes økonomi i 2008
De samlede økonomiske rammer:
- Aktiviteten på sygehusområdet løftes med i alt 1,9 mia. kr.
Dette finansieres via et realløft på 950 mio. kr. og
produktivitetsforbedringskrav på 2 %, svarende til ca. 1 mia. kr.
De 300 mio. kr. er afsat til sygesikringen. Udover realløftet på
950 mio. kr. er der aftalt et yderligere løft på 700 mio. kr. til
øvrige sygehusudgifter. Endelig er der aftalt 590 mio. kr. til
sygesikringen incl sygesikringsmedicin.
- Til regional udvikling, psykiatriområdet og til kortlægning og
oprydning af jordforudrenede grunde er der afsat yderligere 145
mio. kr.
- Parterne bag aftalen er enige om, at der er behov for at
realisere betydelige investeringer over en længere årrække i
forbindelse med strukturændringerne på sygehusområdet. Til at
etablere et beslutningsgrundlag herfor er der enighed om
nedsættelse af et ekspertpanel. Ekspertpanelet skal vurdere de
konkrete større strukturelle anlægsprojekter i forhold til de
skitserede principper.
Personaleforhold:
- Pris- og lønskønnet er på regionernes område skønnet til 3,1%
excl. medicintilskud. Som det er oplyst overfor KTO, svarer
lønskønnet dog til lønskønnet på det kommunale område.
- I aftalen er det præciseret, at regeringen og Danske Regioner
ønsker en ny sygehusstruktur baseret på samling af funktioner på
færre enheder. Parterne i aftalen er enige om, at der er behov for
strukturændringer på sygehusområdet og heraf følgende investeringer
i fysiske tilpasninger mv. Parterne er enige om en række
principper, der skal ligge til grund for investeringer i en ny
sygehusstruktur. Det følger bla. heraf, at:
- "Overordnede mål i forhold til produktivitetsforbedringer og
driftøkonomiske gevinster skal indgå i regionernes planlægning af
en ny sygehusstruktur, herunder forbedret kapacitetsanvendelse via
effektiv brug af økonomiske og knappe personalemæssige
ressourcer.
- Forbedrede interne arbejdsgange, herunder effektive
arbejdsrutiner og øget opgaveglidning, sammenhæng i
opgavevaretagelsen, mere hensigtsmæssig anvendelse af fysiske
rammer, rationel tilrettelæggelse af patientforløb samt
personalemæssige arbejdsbetingelser skal indgå i planerne for en ny
sygehusstruktur.
- Vagtberedskab og optimal organiseringer skal indgå i
planerne".
- Endvidere fremgår det af principperne, at regionernes
opfølgning på investeringerne, bl.a. skal indeholde en realisering
af effektiviseringsgevinster, samt et konkret mål for de samlede
produktivitetsgevinster på regionbasis.
- I aftalen peges der på, at der kan indhentes
effektiviseringsgevinster i forhold til en større administrativ
effektivisering og udnyttelse af synergieffekter bl.a. via en
samling af centrale administrative enheder, omprioriteringer, bedre
arbejdstilrettelæggelse mv. Regeringen og Danske Regioner vil i
fællesskab analysere mulighederne for effektivisering af den
regionale administration. Ligeledes peges der på
effektiviseringsmuligheder i forhold til indkøb regionerne
imellem.
Med venlig hilsen
Jørgen Holst
Henrik Würtzenfeld