KTO's høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om tjenestemænd og forskellige andre love (ophævelse af den generelle pligtige afgangsalder p..

28. januar 2008

Organisationsudsendelse

Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 1332.12
HKB
Direkte tlf.nr.: 3347 0621
28. januar 2008

Vedr.: KTO's høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om tjenestemænd og forskellige andre love (ophævelse af den generelle pligtige afgangsalder på 70 år m.v.)

Vedlagt fremsendes KTO's høringssvar til Personalestyrelsen om forslag til lov om ændring af lov om tjenestemænd og forskellige andre love (ophævelse af den generelle pligtige afgangsalder på 70 år m.v.). Høringssvaret er udarbejdet efter drøftelse i forhandlingsudvalgets sekretariatsudvalg.

Det fremgår af høringssvaret, at KTO principielt tilslutter sig, at en tjenestemand også efter det fyldte 70. år har mulighed for at fortsætte sit ansættelsesforhold som tjenestemand.

Det fremgår videre, at KTO imidlertid finder det problematisk, at udkastet ikke giver mulighed for fortsat optjening af tjenestemandspension, hvis tjenestemanden har optjent 37 pensionsår, når ansættelsesfor- holdet fortsætter. Problemstillingen knytter sig ikke isoleret til 70-årsgrænsen, men generelt til tjeneste- mandspensionsloven.

KTO peger endelig på en række områder, hvor lovforslaget ikke er konsekvent i forhold til afskaffelsen af 70-årsgrænsen samt andre områder, hvor der vil være behov for ændringer.

KTO har også henvist til høringssvar fra CFU samt evt. supplerende høringssvar fra Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab (SKAF) og Akademikernes Centralorganisation (AC).

Jørgen Holst

Helle Basse