Jobcentre - aftale om ansættelsesvilkår for ansatte i staten, som pr. 1. august 2009 overgår til ansættelse i en kommune i forbindelse med etableringen af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem

25. juni 2009

Organisationsudsendelse

Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 1399.166
HH
Direkte tlf.nr.: 3347 0624
 25. juni 2009

Vedr.: Jobcentre - aftale om ansættelsesvilkår for ansatte i staten, som pr. 1. august 2009 overgår til ansættelse i en kommune i forbindelse med etableringen af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem 

L 185 om etablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem er blevet vedtaget ved 3. behandling den 29. maj 2009.

I forlængelse heraf har KL og KTO nu indgået en generel aftale med tilhørende dokumenter om vilkår for ansatte i staten, som pr. 1. august 2009 overgår til ansættelse i en kommune i forbindelse med etableringen af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem.

Aftalepakken, som er godkendt af KTO's forhandlingsudvalg, og indstillet af KL til godkendelse i Lønningsnævnet, består af følgende dokumenter: 

  • KL's følgeskrivelse med fremsendelse af nedenstående.

  • Forhandlingsreferat med oplistning af de aftaler mv., som parterne er enige om at indstille til godkendelse.

  • Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte i staten, som pr. 1. august 2009 overgår til ansættelse i en kommune i forbindelse med etablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem.

  • Aftale om løngaranti for kommunalt ansatte medarbejdere i forbindelse med etablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem pr. 1. august 2009.

  • Protokollat om TR-beskyttelse ved hvervets ophør i forbindelse med etablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem pr. 1. august 2009.

  • Protokollat til brug for organisationernes tilpasningsforhandlinger.

Nedenfor gennemgås alene særlige opmærksomhedspunkter, idet aftalepakken i øvrigt svarer til de tilsvarende aftaler om overgang til ny arbejdsgiver som led i kommunalreformen.

Til orientering vedlægges en af arbejdsmarkedsstyrelsen udarbejdet oversigt over fordeling af de medarbejdere, der skal overføres, fordelt på personalekategorier.

Tjenestemænd og tjenestemandspension
Aftalen regulerer alene tjenestemænds forhold frem til 31. marts 2011. KTO har i forhandlingerne overfor KL gentaget synspunktet fra kommunalreformen om, at KTO finder, at tje-nestemændene i kraft af almindelige tjenestemandsretlige regler tidsubegrænset er sikret mod forringelser af deres løn, pension og øvrige ansættelsesvilkår. KTO's opfattelse er indskrevet i KL's følgeskrivelse til aftalen. Dette svarer til proceduren i forbindelse med personalestyrelsens brev til CFU i forbindelse med indgåelse af aftale om ansættelsesvilkår for ansatte, der overgår til ansættelse i staten mv. i forbindelse med kommunalreformen.

Bemærkningerne til lovforslagets § 22 for så vidt angår tjenestemandspension har givet anledning til nogen usikkerhed om indholdet i den fremtidige ret til tjenestemandspension for de overførte tjenestemænd efter 1. april 2011. Følgende fremgår af bemærkningerne til loven:"Endvidere forudsættes det, at der ved den pensionsmæssige indplacering hos kommunen vil blive sikret, at der ikke sker forringelser af den pensionsret, der er optjent efter de statslige regler, der svarer dertil, frem til udgangen af den 3-årige aftaleperiode eller ved tjenestemandens fratræden inden dette tidspunkt".

Det fremgår yderligere af lovens § 22, stk. 5, at finansministeren efter forhandling med velfærdsministeren og KL fastsætter regler om beregning og fordeling af pensionsforpligtelsen for tjenestemænd, der overføres og at finansministeren endvidere efter forhandling med velfærdsministeren og KL kan fastsætte regler om beregning, administration refusion, revision mv. af pensionerne.

På baggrund af ovenstående, har KL været i dialog med Personalestyrelsen med henblik på en afklaring af forudsætningerne for den fremtidige beregning af tjenestemandspension til de overførte tjenestemænd, og om rollefordelingen mellem KL og Personalestyrelsen i forhold til at udstede regler, der sikrer disse forudsætninger.

Resultatet er blevet, at der som følge af Personalestyrelsens tilkendegivelser overfor KL i bemærkningen til aftalens § 3, stk. 1, nr. 2 er indarbejdet følgende tekst:"Parterne konstaterer, at de statslige tjenestemænd, der overføres til kommunerne, pensionsretligt behandles efter samme model som de kommunale tjenestemænd, der blev overført til staten (SKAT), idet der skal tages højde for cirk. nr. 9181 af 21.04.2004 om aftale om pensionsforhold for tjenestemandsgrupper o.l. i forbindelse med nye lønsystemer (bilag M)".Samme formulering indgår i KL's følgebrev til aftalen.

Konstateringen indebærer, at de overførte tjenestemænd frem til 31. marts 2011 pensioneres efter de statslige regler, og at KL og KTO for så vidt angår pensioneringer herefter skal drøfte, hvordan indplaceringen fremadrettet skal foretages og om det forudsætter en tilpasning af, evt. i form af et tillæg, til det kommunale tjenestemandspensionsregulativ således at den fælles konstatering omsættes i regler, der kan udmøntes i praksis. KL har tilkendegivet, at de vil tage initiativ hertil efter sommerferien.

Kgl udnævnte tjenestemænd
I forbindelse med KTO's høringssvar i anledning af lovforslaget anmodede KTO om, at lovudkastet for så vidt angår overførslen af også kgl. udnævnte tjenestemænd, blev forelagt Justitsministeriet i relation til grundlovens § 27, stk. 3.

I høringsnotatet anførte Arbejdsmarkedsstyrelsen, at spørgsmålet var forelagt Justitsministeriet.

Grundlovens § 27, stk. 3, lyder:"Uden deres samtykke kan de af kongen udnævnte tjenestemænd kun forflyttes, når de ikke derved lider tab i de med tjenestemandsstillingen forbundne indtægter, og der gives dem valget mellem en sådan forflyttelse og afsked med pension efter de almindelige regler".

Justitsministeriet har ved vedlagte brev af 26. maj 2009 besvaret Arbejdsmarkedsstyrelsens anmodning.

KTO finder imidlertid ikke, at Justitsministeriet med besvarelsen og henvisningen til udtalelsen af 25. april 2005 (i anledning af advokat Bent Unmack Larsens spørgsmål om tjenestemænds overgang til anden ansættelsesmyndighed som led i kommunalreformen til det daværende Indenrigs- og sundhedsministerium), reelt har forholdt sig specifikt til overførslen af de kgl. udnævnte tjenestemænd, men til overførsel af statstjenestemænd generelt.

På den baggrund har KTO fremsendt vedlagte brev af 18. juni 2009 til Justitsministeriet, hvor det anføres, at spørgsmålet om lovens § 22 for så vidt angår overførslen af kgl. udnævnte tjenestemænd til kommunal ansættelse og forholdet til grundlovens § 27, stk. 3, således fortsat er uafklaret.

TR
Som en del af aftalepakken er der aftalt et protokollat om udvidet TR-beskyttelse (bevarelse af TR-beskyttelse i ét år efter fratræden). Protokollatet omfatter både statslige og allerede kommunalt ansatte TR'er, der ufrivilligt ophører med hvervet i forbindelse med etablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem pr. 1. august 2009.

Parterne er enige om, at lægge de samme fortolkningsprincipper til grund, som blev anvendt i forbindelse med aftalen om udvidet TR-beskyttelse i forbindelse med kommunalreformen, herunder den fælles forståelse, som blev opnået på mødet mellem Løndirektørkredsen og KTO/FS den 9. februar 2005 (udsendt til medlemsorganisationerne den 21. februar 2005). Referatet vedlægges på ny.

Under forhandlingerne har KL herudover tilkendegivet, at i det omfang medarbejderne ønsker at vælge en TR på jobcentret, vil KL's rådgivning til kommunerne være, at det har de ret til. Konsekvensen af denne melding er, at der altid vil kunne vælges en TR på et jobcenter.

Seniorrettigheder
Seniorrettigheder behandles på samme måde som i aftalen om vilkår for ansatte, der overgår fra regional til kommunal ansættelse i forbindelse med kommunens overtagelse af en såkaldt "kan-institution", dvs. på samme måde som løn og pension (altså statslige seniorrettigheder i resten af overenskomstperioden).

Lokal løndannelse
Udmøntningen af lokal løndannelse for de overførte medarbejdere indgår ikke i opfyldelsen af udmøntningsgarantien, der alene er beregnet på de hidtidige kommunalt ansatte medarbejdere.

Der er i bemærkningsteksten til aftalens § 4, stk. 4 samtidig gjort opmærksom på, at der også i de statslige aftaler/overenskomster er forudsat lokal løndannelse, samt at det ikke er hensigten at stille de ansatte ringere i lønudviklingen efter overgangen til kommunerne.

Løngaranti
Både de statsligt ansatte som overføres, og de allerede kommunalt ansatte i jobcentrene omfattes af en løngaranti svarende til løngarantien under kommunalreformen.

De ansatte som overføres, sikres løngarantien qua overførselsaftalen, og de allerede kommunalt ansatte qua den supplerende aftale herom.

Aftale af 5. oktober 2006 om samarbejde og samarbejdsudvalg i jobcentre
Parterne er endvidere enige om, at aftale af 5. oktober 2006 om samarbejde og samarbejdsudvalg i jobcentre ophæves pr. 1. august. Dette fremgår af forhandlingsreferatet.

Overførsel efter 1. august 2009 for et mindre antal (overhead)medarbejdere
KL har efter forhandlingernes afslutning meddelt KTO, at Arbejdsmarkedsstyrelsen har oplyst, at et antal medarbejdere forventes at skulle bistå i forbindelse med regnskabsafslutningen i deres hidtidige job i staten efter den 1. august 2009 - henholdsvis frem til 7. september 2009 og 1. oktober 2009. KL's brev af 24. juni 2009 vedlægges.

KL har meddelt, at disse medarbejdere, uanset den senere overførsel - naturligvis er omfattet af aftalen.

KTO har meddelt KL, at under forudsætning af, at de enkelte berørte ansatte er indforstået med udskydelsen af overførslen, har KTO ingen bemærkninger.

---------- o ----------

Såfremt der måtte være spørgsmål til selve aftalen eller de tilknyttede dokumenter, kan der rettes henvendelse til Henrik Højrup Hansen på telefon nr. 3347 0624.

Organisationerne vil blive orienteret, når aftalen er underskrevet og tilgængelig i underskrevet version på KTO's hjemmeside.

 

Med venlig hilsen

Helle Basse

Henrik Højrup Hansen