8. februar 2010
Organisationsudsendelse
Til
KTO's medlemsorganisationer
Sagsnr.: 1856.146
HW
Direkte tlf.nr.: 3347 0621
8. februar 2010
Vedr.: Resultater af undersøgelse af en række
arbejdstids- aftaler
KTO har sammen med henholdsvis KL og Danske Regioner netop
gennemført en undersøgelse af en række arbejdstidsaftaler. Formålet
med undersøgelsen har været at afdække kendskabet, anvendelsen,
formål og barrierer relateret til brugen af nedenstående
arbejdstidsaftaler, som giver mulighed for lokalt at øge
arbejdsudbuddet og sikre en mere hensigtsmæssig tilrettelæggelse af
arbejdet.
Følgende aftaler indgår i undersøgelsen:
- Rammeaftalen om decentrale arbejdstidsregler, herunder
organisationsaftaler, der giver mulighed for at indgå lokale
arbejdstidsaftaler.
- Aftalen om deltidsansattes adgang til et højere timetal.
- Bestemmelser om plustid.
- Bestemmelser om afregning af over-/merarbejde.
- Aftalen om konvertering af ulempetillæg.
- Rammeaftale om virksomhedsoverenskomster.
Undersøgelsen er for parterne foretaget af konsulentfirmaet
Deloitte. Indholdsfortegnelsen og sammenfatningen af undersøgelsen
på henholdsvis KL-området og på det regionale område vedlægges.
Selve hovedrapporten på henholdsvis
KL-området1 og på det regionale
område2, samt tilhørende bilag med de
sektorfordelte resultater kan hentes på KTO's hjemmeside
www.kto.dk.
Nedenfor gives et hurtigt overblik over hovedresultaterne. KTO
skal desuden henvise til temamødet den 12. marts 2010, jf. KTO's
brev herom den 4. februar 2010. På temamødet præsenteres og uddybes
undersøgelsesresultaterne.
Et hurtigt overblik over
hovedresultaterne
Undersøgelsen viser bl.a.:
Lokale arbejdstidsaftaler
- At der på kommunale og regionale arbejdspladser i meget høj
grad anvendes lokale løsninger i form af lokale arbejdstidsaftaler,
som er tilpasset de lokale behov og ønsker. Herudover anvendes i et
vist omfang uformelle såkaldte "skuffeaftaler" til at skabe en
daglig fleksibilitet i fælles forståelse mellem medarbejdere og
ledere.
På det kommunale område er der på halvdelen af arbejdspladserne
indgået lokale arbejdstidsaftaler, og endnu flere er indgået
indenfor ældreområdet og på sociale institutioner. På det regionale
område har ca. 2/3 dele af arbejdspladserne indgået lokale
arbejdstidsaftaler. Indenfor sygehusområdet og på sociale
institutioner er anvendelsesgraden endnu højere.
Lederne vurderer generelt, at der er et stort potentiale for
yderligere anvendelse af aftalen i fremtiden.
- Formålet med aftalerne er typisk at skabe balance mellem
arbejds- og familieliv samt et bedre arbejdsmiljø og er oftest
initieret af medarbejderne. Lederne vægter også, som et væsentligt
formål, at få en bedre opgaveløsning. Anvendelsen af de lokale
aftalemuligheder foregår dog kun i begrænset omfang strategisk i
forhold til at øge arbejdsudbuddet.
- De væsentligste begrundelser for ikke at indgå lokale
arbejdstidsaftaler er manglende, overvejende operationelt, kendskab
til aftalemulighederne, og at de centrale arbejdstidsregler
vurderes at være tilstrækkelige.
Aftalen om deltidsansattes adgang til et højere
timetal
- Udbud af ledige timer, som tilbydes deltidsansatte, foregår
oftest uformelt. Både ledere og medarbejdere angiver i de
kvalitative interviews, at de finder, at de uformelle procedurer
fungerer tilfredsstillende. Desuden påpeger de, at det kun er i de
tilfælde, hvor ledige timer kan placeres i den samme fysiske
afdeling, som den deltidsansatte i forvejen er ansat i, at
anvendelsen af aftalen er relevant.
- Generelt er kendskabet til aftalen stort blandt ledere og
tillidsrepræsentanter, dog tilkendegiver et stort mindretal, at de
ikke kender til aftalen.
- De væsentligste barrierer for anvendelse af aftalen er:
Lederne: Hensyn til arbejdstilrettelæggelse og en stram økonomi,
samt at der er få ansøgninger.
Tillidsrepræsentanterne: De deltidsansatte ønsker af
familiemæssige hensyn eller af andre årsager ikke at arbejde
mere.
Bestemmelser om plustid
- Der er meget få der har søgt indgået, og har indgået, lokale
plustidsaftaler. Bestemmelsen anvendes ikke strategisk med henblik
på at øge arbejdsudbuddet.
- De væsentligste barrierer for anvendelse af bestemmelsen er:
Manglende interesse blandt medarbejderne, begrænset økonomisk
råderum, at de eksisterende aftaler er tilstrækkelige, og at der
ikke vurderes behov for indgåelse af plustidsaftaler.
Bestemmelser om afregning af over-/merarbejde
- På både kommunale og regionale arbejdspladser anvendes kun i
begrænset omgang udbetaling ved over- og merarbejde. På begge
områder oplyser 10 % af lederne, at størstedelen af over-
og merarbejde udbetales. På begge områder oplyser ca. 60 % af
lederne, at over- og merarbejde for størstedelens vedkommende
afspadseres. Udbetaling af over- og merarbejde anvendes i større
omfang indenfor ældreområdet og på sygehusområdet. Bestemmelsen
anvendes i et vist omfang strategisk i forhold til at øge
arbejdsudbuddet - på det regionale område bl.a. i forhold til
særligt udvalgte specialiserede faggrupper og på det kommunale
område bl.a. i spidsbelastningssituationer.
- De væsentligste barrierer for anvendelse af aftalen er
medarbejdernes ønske om afspadsering frem for udbetaling, begrænset
økonomi, samt en ledelsesmæssig holdning om, at over- og merarbejde
skal afspadseres.
Aftalen om konvertering af ulempetillæg
- Der er generelt et lavt kendskab til aftalen, og aftalen
anvendes kun i begrænset omfang. På det kommunale område anvendes
aftalen mest indenfor dagtilbudsområdet og på det regionale område
på sociale institutioner.
- I forhold til anvendelsen af aftalen peger flere ledere i de
kvalitative interviews på, at konvertering af ulempetillæg ikke er
en administrativ forenkling, idet tillæggene håndteres i de
eksisterende IT-systemer. Desuden udtrykker medarbejdere og ledere
også bekymring i forhold til økonomiske incitamenter til at tage
skæve vagter og weekendarbejde, såfremt tillæggene
konverteres.
- De væsentligste barrierer for anvendelse af aftalen er
manglende kendskab til aftalen og manglende behov.
Rammeaftale om virksomhedsoverenskomster
- Der er generelt et lille kendskab til aftalen, og aftalen
anvendes kun i meget begrænset omfang. Lederne angiver desuden kun
en meget lille interesse for at anvende aftalen i fremtiden.
- De væsentligste barrierer for anvendelse af aftalen er
manglende kendskab til aftalen, at de centrale
overenskomstbestemmelser er tilstrækkelige samt mangel på tid og
ressourcer til at udarbejde og implementere en
virksomhedsoverenskomst.
Sammenfattende viser undersøgelsen, at der er stor variation i
kendskab og anvendelse af aftalerne, dog anvendes lokale
arbejdstidsaftaler i stort omfang. Der er desuden et generelt tegn
på, at et større kendskab, herunder operationel viden, vil kunne
bidrage til en større anvendelse af de lokale muligheder, herunder
en større anvendelse i forhold til et øget udbud af arbejdskraft.
Endelig er det udtalt i forhold til nogle af aftalerne, at lederne
giver til kende, at de fremadrettet ønsker at bruge de lokale
muligheder mere.
Lidt om metoden i undersøgelsen
På både det kommunale og regionale område er der
foretaget en dataindsamling gennem personlige interviews,
fokusgrupper samt gennem survey/spørgeskema med henholdsvis ledere
(på forskellige ledelsesniveuaer),
fællestilllidsrepræsentanter/tillidsrepræsentanter og
medarbejdere.
Undersøgelsen er blevet tilrettelagt, så de forskellige sektorer
i kommuner og regioner er blevet belyst. Undervisningsområdet er
ikke medtaget i undersøgelsen.
På det kommunale område har 11 kommuner deltaget, heraf har 4 af
kommunerne deltaget i den kvalitative del. I alt har deltaget 1.729
ledere og 660 tillidsrepræsentanter. Desuden er der gennemført 13
enkelt interviews med ledere, og 36 tillidsrepræsentanter og 120
medarbejdere har deltaget i fokusgruppeinterviews.
På det regionale område har regionerne meddelt, at de ikke bl.a.
på grund af projektets korte tidshorisont, har kunnet levere de
ønskede lister over tillidsrepræsentanter og ledere til brug for
surveyen. Regionerne har således leveret oplysninger på et
begrænset antal respondenter til undersøgelsen. Region Hovedstaden
deltog ikke i surveyen, men deltog i den kvalitative del af
undersøgelsen. I alt har 248 ledere og 203 tillidsrepræsentanter
deltaget i surveyen på det regionale område. Desuden er der
gennemført 18 enkelt interviews med ledere, og 90
tillidsrepræsentanter og 90 medarbejdere har deltaget i
fokusgruppeinterviews.
Det er vurderingen, at undersøgelsen på KL-området giver et
validt og pålideligt billede. I forhold til undersøgelsen på det
regionale område er det vurderingen, at undersøgelsen skal tolkes
med varsomhed, særligt hvor de kvantitative oplysninger ikke bakkes
op af den kvalitative undersøgelsesdel.
Samlet set er undersøgelserne baseret på et større både
kvantitativt og kvalitativt materiale.
I øvrigt
I forbindelse med udarbejdelsen af undersøgelsen har
parterne desuden anmodet FLD om oplysninger om antal
plustidsaftaler, samt data om ændringer i perioden januar 2007 og
frem for så vidt angår andelen af fuldtidsansatte, samt udviklingen
i deltidsansattes gennemsnitlige ugentlige arbejdstid både generelt
og i forhold til udvalgte stillingsgrupper.
Notat herom er under udarbejdelse og udsendes til
medlemsorganisationerne, så snart det er færdiggjort.
Med venlig hilsen
Helle
Basse
Henrik Würtzenfeld
1 Undersøgelse på det kommunale
område:
Hovedrapport
Bilag
2 Undersøgelse på det regionale
område:
Hovedrapport
Bilag