Håndhævelse af bestemmelserne i MED-rammeaftalerne om information og drøftelse

28. juni 2011

Organisationsudsendelse 

 

Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 2604.4
EA
Direkte tlf.nr.: 3347 0615
28. juni 2011

Vedr.: Håndhævelse af bestemmelserne i MED-rammeaftalerne om information og drøftelse

 

Baggrund
KTO fremsatte ved OK-11 krav om en række forbedringer vedr. MED-rammeaftalens bestemmelser om information og drøftelse og håndhævelsen heraf. Bl.a. ønskede KTO at sikre den enkelte organisation mulighed for at rejse sager vedrørende påstået brud på bestemmelserne om information og drøftelse. Udgangspunktet for at føre en sag videre i tvisteløsningssystemet er, at der lokalt er enighed om det på medarbejdersiden.

Som bekendt kom KTO ved OK-11 ikke igennem med ovennævnte krav, men fik aftalt en mindre præcise- ring vedr. håndhævelsen af bestemmelserne om information og drøftelse på det kommunale område. End- videre har KL og KTO aftalt at sætte et særligt fokus på MED-rammeaftalens § 7, stk. 4-6, herunder hånd- tering af situationer, hvor enkelte personalegrupper bliver særligt berørt af beslutninger jf. § 7, stk. 4-6, samt på håndhævelsen af bestemmelserne jf. MED-rammeaftalens § 21, stk. 2. KL og KTO har således afsat midler til udarbejdelse af informationsmateriale herom i forhold til medindflydelses- og medbestemmelses- udvalgene, ledere samt øvrige beslutningstagere i kommunerne.

Det er KTO's forventning, at de aftalte tiltag vil medvirke til større opmærksomhed omkring forpligtelsen til at informere og drøfte og dermed have den effekt, at der bliver færre sager vedrørende brud på bestemmel- serne om information og drøftelse.

Politisk håndslag i KTO
KTO's forhandlingsdelegation gav under forhandlingerne hinanden håndslag på, at der tages konkrete initiativer i KTO i forhold til at sikre, at der i medarbejdersidens lokale drøftelser om, hvorvidt en sag skal rejses, er en særlig fokus på de(n) personalegruppe(r), som er udsat for en manglende inddragelse i hen- hold til MED-rammeaftalens bestemmelser. KTO finder det således afgørende, at det ikke er manglende enighed på medarbejdersiden, der forhindrer, at en sag om påstået brud på bestemmelserne om information og drøftelse rejses over for arbejdsgiversiden. Dette brev skal ses som et led i det politiske håndslag.

MED-rammeaftalen's bestemmelser om information og drøftelse
MED-rammeaftalens § 7, stk. 6 regulerer situationer, der omhandler beslutninger jf. § 7, stk. 5, som kan medføre betydelige ændringer i arbejdets tilrettelæggelse og ansættelsesforholdene, herunder beslutning om virksomhedsoverdragelse, og som indebærer betydelige ændringer for en personalegruppes arbejds- og personaleforhold. Såfremt denne gruppe ikke er repræsenteret i MED-udvalget, giver MED-rammeaftalens § 7, stk. 6 således en særlig mulighed for inddragelse af en personalegruppe, der særligt berøres af beslutningen, men som ikke er repræsenteret via min. én repræsentant fra den forhandlingsberettigede organisation i MED-udvalget. Inden forhandlingen i hht. § 7, stk. 5 kan medarbejdersiden eller denne gruppe fremsætte krav om, at de suppleres med en tillidsrepræsentant for denne personalegruppe. Et sådant krav kan fremsættes i forlængelse af, at medarbejdersiden bliver bekendt med, at der skal ske en forhandling.

I henhold til MED-rammeaftalens § 21, stk. 3 kan en sag vedr. påstået brud på § 7, stk. 4-6 fremsendes til de centrale parter med anmodning om, at sagen søges løst ved bistand fra de centrale parter, såfremt den ene part ikke inden for fristen på 1 måned har taget skridt til at opfylde sine forpligtelser.

Medarbejdersidens håndtering af konkrete sager
KTO skal opfordre til, at der i de lokale drøftelser om, hvorvidt en sag skal rejses, er samme fokus på den personalegruppe, der mener, de er blevet udsat for den manglende inddragelse i hht. § 7, stk. 4-6 og deres behov for at få sagen behandlet, og at dette hensyn indgår i drøftelserne vedrørende evt. videreførsel. Så- fremt sagen er rejst på vegne af en personalegruppe, der ikke er repræsenteret i hovedudvalget gennem en repræsentant fra den forhandlingsberettigede organisation, vil en mulighed endvidere kunne være, , at der deltager en tillidsrepræsentant for denne personalegruppe i medarbejdersidens behandling af sagen.

Udgangspunktet for at føre en sag videre i tvisteløsningssystemet er, at der lokalt er enighed om det på medarbejdersiden. Skulle der mod forventning opstå situationer, hvor der ikke kan opnås denne enighed, kan en mulighed være at lade tvivlen komme den skadelidte - den part, der er blevet udsat for et evt. brud - til gode, og dermed enes om at rejse sagen over for de centrale parter. Medarbejdersiden kan eksempelvis i sådanne enkeltstående situationer løse sagen ved i enighed at indsende sagen til KTO med anvisning af, at såfremt KTO vurderer, at der er sket et brud på MED-rammeaftalens § 7, stk. 4-6, er medarbejdersiden enig om, at sagen dermed fremsendes til de centrale parter jf. § 21, stk. 3.

KTO vil snarest efter sommerferien udsende en redigeret udgave af KTO's vejledning om behandling af sager vedr. påstået brud på MED-rammeaftalen og TR/SU-aftalen, hvori ovennævnte indgår.

Evt. spørgsmål til ovenstående kan rettes til Eva Agerlin på telefon 3347 0615.

 

Med venlig hilsen

Helle Basse

Eva Agerlin