Tilkendegivelse i faglig voldgift mellem KL og FOA efter bemyndigelse fra KTO om ansættelsesbreve

12. oktober 2011

Organisationsudsendelse

 

Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 1087.117
SR
Direkte tlf.nr.: 3347 0616
12. oktober 2011

Vedr.: Tilkendegivelse i faglig voldgift mellem KL og FOA efter bemyndigelse fra KTO om ansættelsesbreve

Den 27. september 2011 er der kommet vedlagte tilkendegivelse i en faglig voldgiftssag (FV 2011.005) om ansættelsesbreve udstedt i forbindelse med Kommunalreformen.

Sagen var oprindeligt anlagt af FOA mod KL for Nyborg Kommune i Arbejdsretten. Sagen blev imidlertid henvist af Arbejdsretten til afgørelse efter KTO´s retstvistaftale - dvs. ved faglig voldgift. KTO bemyndigede herefter FOA til at føre sagen i faglig voldgift på KTO´s vegne.

Sagen vedrører aftalen mellem KL og KTO om arbejdsgiverens pligt til at underrette arbejdstageren om vilkårene for ansættelsesforholdet (ansættelsesbreve). Sagen udspringer af Nyborg Kommunes udstedelse af ansættelsesbreve til de ca. 1000 ansatte omfattet af FOA´s overenskomst, der var omfattet af kommune- sammenlægningen pr. 1. januar 2007, og hvor kommunerne Nyborg, Ullerslev og Ørbæk blev sammenlagt til Nyborg Kommune med virkning fra den 1. januar 2007. I ansættelsesbrevene var angivet, at de pågældende medarbejdere var ansat ved Nyborg Kommune med virkning fra den 1. januar 2007.

I sagen udtalte opmanden, at:

"I ansættelsesbrevet bekræfter Nyborg Kommune ansættelsen i kommunen pr. 1. januar 2007. Det fremgår ikke af brevet, at denne dato skulle være ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt. Derimod følger det af afsnittet "bemærkninger", at baggrunden for brevet er kommunesammenlægningen, og at medarbejderen overføres til Nyborg Kommune fra denne dato. I brevet præciseres det endvidere, at den pågældendes rets-stilling er uændret i forhold til løn- og ansættelsesforhold, f.eks. anciennitet og afskedigelsesvilkår.

Under disse omstændigheder finder opmanden, at Nyborg Kommunes ansættelsesbreve må anses som en meddelelse om ændringer i ansættelsesforholdet, jf. KTO-aftalens § 4. Da det er ubestridt, at ansættelses- brevene lever op til kravene i § 4, tages FOA Fag og Arbejdes påstand ikke til følge."

FOA fik således ikke medhold i sagen.

I voldgiftssagen havde FOA dels nedlagt påstand om, at KL/Nyborg Kommune skulle anerkende, at ansæt- telsesforholdets begyndelsestidspunkt - forstået som anciennitetsdatoen - skulle fremgå af medarbejderens ansættelsesbrev med eventuelle tillæg, og at det derfor ikke var tilstrækkeligt blot at angive tidspunktet for en eventuel virksomhedsoverdragelse, og dels nedlagt påstand om betaling af godtgørelse til hver med- arbejder omfattet af forbundets overenskomst, som havde fået et utilstrækkeligt ansættelsesbrev. KL/Nyborg Kommune havde nedlagt påstand om frifindelse.

I sagen var det bl.a. oplyst, at medarbejderne fra de 3 kommuner havde et ansættelsesbrev fra før kommunesammenlægningen.

I voldgiftssagen var klager og indklagede enige om, at Nyborg Kommune i medfør af KTO-aftalens § 4 alene var forpligtet til skriftligt at oplyse den ansatte om ændringerne i ansættelsesforholdet, og således ikke om uforandrede og allerede oplyste vilkår.

Det er KTO´s indtryk, at opmanden i sin tilkendegivelse synes at have lagt vægt på de konkrete omstændig- heder i forbindelse med sammenlægningen af kommunerne Nyborg, Ullersborg og Ørbæk til Nyborg Kommune pr. 1. januar 2007, herunder de mange ansatte, hvis ansættelsesforhold skulle overføres til Nyborg Kommune.

 

Med venlig hilsen

 

Helle Basse

Susanne Rehm